Eerste 'onverpakte' supermarkt opent in Berlijn

Eerste 'onverpakte' supermarkt opent in Berlijn
  • Food-en-retail
  • 4 sep 2014 @ 15:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenInnovatieFoodInspiratie

In Berlijn opent in september ‘Original Unverpackt’: de eerste supermarkt zonder voorverpakte voedingsmiddelen. De winkel komt in de wijk Kreuzberg. Initiatiefneemsters Sara Wolf en Milena Glimbovski ergeren zich niet alleen aan de grote hoeveelheid verpakkingsafval, maar ook aan de door de voedingsmiddelenindustrie opgelegde verpakkingshoeveelheid die voedselverspilling in de hand werkt.

Wolf: ‘Wij vinden de huidige werkwijze niet duurzaam. Dat moet anders en beter kunnen.’ Glimbovski: ‘Wij willen zelf bepalen hoe wij onze inkopen doen. En hoe vol onze keukenkastjes staan met aangebroken verpakkingen.’

Succesvolle financiering
Dat het idee aanslaat blijkt uit de succesvolle financiering. De basis is gelegd door particuliere investeerders. Via crowdfunding hoopten de initiatiefneemsters in veertig dagen 45 duizend euro op te halen. Het werden er ruim 110 duizend!

Sobere aanblik
Vergeleken met de supermarkt zoals wij die kennen, biedt de winkel een sobere aanblik. De wanden zijn bedekt met transparante verticale containers, waar de producten in zitten, die overwegend rechtstreeks van lokale producenten komen. Glimbovski: ‘Bij ons vinden mensen geen eindeloze rijen merken voor hetzelfde product: één soort, de goede, is genoeg. De klant kan naar eigen behoefte een zelf meegebracht potje, trommeltje of doosje vullen. Voor klanten die geen potje bij zich hebben, hebben wij potjes of zakken van gerecycled papier. Alles uitermate hygiënisch, dat spreekt vanzelf.’ Wolf tot slot: ‘De supermarkt zal nooit meer hetzelfde zijn.’ (Bron: Upworthy.com)
 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken