'Fabrikanten moeten melden wat gezonde hoeveelheid is'
- Food-en-retail
- 30 sep 2014 @ 09:00
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 30 sep 2014 @ 09:00
- Redactie Food en Retail
De consument is bij voedingswaren het spoor bijster als het om 'normale porties' gaat. 'De overheid moet fabrikanten verplichten op verpakkingen te vermelden wat een gezonde hoeveelheid is', meldt Het Parool, de frisbakken VU-professor Ingrid Steenhuis citerend. Het Voedingscentrum zou volgens haar moeten vaststellen wat normale porties zijn. De huidige vaagheid leidt tot extra veel dikzakken in Nederland.
Er zijn op dit moment geen regels voor de maatvoering van voedsel, waardoor een wirwar aan maten is ontstaan. Dat zegt VU-hoogleraar Preventie op het gebied van de volksgezondheid, Ingrid Steenhuis, die onlangs haar oratie hield over de dikmakende omgeving. 'De norm van wat wij een normale portie vinden is de afgelopen decennia opgeschoven naar meer en groter.'
Nieuwe maatvoering werkt obesitas in de hand
Uit veel onderzoeken blijkt dat mensen meer eten en drinken als ze grotere porties krijgen aangeboden, wat overgewicht in de hand werkt. 'Je hebt tegenwoordig hamburgers van meer dan duizend calorieën. Dat is de helft van wat je dagelijks nodig hebt. Maar ook de voorgesneden plakjes kaas zijn door de jaren heen dikker geworden. Ongemerkt krijg je meer calorieën binnen.'
Steeds grotere milkshakebekers
Ook de consument die bewust voor de kleinste portie kiest, komt vaak bedrogen uit, stelt Steenhuis. Bij een recent onderzoek naar de inhoud van milkshakebekers concludeerden de VU-onderzoekers dat de maatvoering uit de lucht is gegrepen. 'Een milkshake van 450 ml heet bij de ene aanbieder small, bij de ander medium en bij weer een ander large. Maar een milkshake van 450 ml is simpelweg geen small. Dit zou niet moeten kunnen, want de consument wordt ermee misleid.' Steenhuis pleit voor nieuwe regels, aldus Het Parool. Hier ligt volgens haar een taak voor het Voedingscentrum, dat zou moeten vaststellen wat normale porties zijn. De overheid moet de fabrikanten verplichten deze maten op de verpakking te vermelden. Het volledige feature artikel hierover stond 27 september in Het Parool onder de kop: 'De strijd tegen overvloed'.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing