Milka wint Shopper Marketing Award

Milka wint Shopper Marketing Award
  • Food-en-retail
  • 15 sep 2014 @ 09:31
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsFood

Tijdens het GfK Shopper Jaarcongres werden de Shopper Marketing Awards uitgereikt. Deze awards belonen de meest succesvolle shopper marketing activiteiten binnen de branche van het afgelopen jaar. Milka won de gouden award, zilver was er voor Alpro en Conimex behaalde brons. De awards zijn breed gedragen initiatief om door het delen van kennis en ervaringen Shopper Marketing verder te ontwikkelen.

Milka geeft met het thema ̔Durf teder te zijn' antwoord op de verharding van de maatschappij. Milka onderscheidt zich door hiermee vanuit nieuwe denkkaders voor de categorie te handelen. ‘Het Shopper Marketing gedachtegoed hangt het geloof aan dat gedrag de attitude beïnvloed, (in combinatie met emotie). Het toevoegen van het gedragscomponent heeft Milka geholpen om tot dit mooie resultaat te komen’, zegt jurylid Art Frickus van Conspicuous ‘Dit in combinatie met de uitgebreide SMART geformuleerde doelstellingen en de effectieve herkbaarheid van de gehele campagne.’ Zo meldt het persbericht.

Zilver
Alpro heeft gebruikgemaakt van een allesomvattende aanpak om te veranderen van van zowel merk- als productpropositie van soja naar plant. Dit hebben ze gedaan door de campagne ̔Stay curious, enjoy plant power̕. ‘De strategische uitdaging kwam vanuit het merk en het product, maar de continue focus op de shopperdoelgroep, de heldere boodschap en de manier waarop de boodschap is overgebracht, heeft geleid tot een goed resultaat en de zilveren Shopper Marketing Awar’, aldus jurylid Leo van de Polder van POPAI.

Brons
Conimex heeft zich gericht op het helpen van de shopper met het samenstellen van de maaltijd. ‘Conimex onderscheidt zich door een shopper probleemstelling als uitgangspunt te nemen en de manier waarop de doelgroep is bepaald. Er is rekening gehouden met uiteenlopend gedrag van de shoppers in verschillende situaties. Dit in combinatie met de koppeling aan de shopper marketing invulling van retailers en het uiteindelijke resultaat heeft geleid tot de bronzen Shopper Marketing Award’, licht jurylid Ruud Verschuur van DriveSight toe.

Onderzoek
Op basis van grootschalig GfK-onderzoek zijn 180 FMCG-merken beoordeeld. De jury, geleid door Prof. Dr. Ir. Hans van Trijp van Wageningen Universiteit, heeft hieruit op basis van diverse feitelijke criteria (o.a.: ontwikkeling bereik website, opvallendheid op de winkelvloer en ontwikkeling loyaliteit), twintig merken geselecteerd. Deze merken kregen de gelegenheid om hun case in te sturen. Tien genomineerden hebben hun case toegelicht aan de jury. De jury beoordeelde de cases op strategische uitdaging, doelstellingen, creativiteit, executie en resultaat..De drie meest succesvolle merken lichtten tijdens het GfK Shopper Jaarcongres hun case toe. Het publiek bepaalde uiteindelijk samen met de jury wie er met goud, zilver en brons naar huis ging.

Partners
De Shopper Marketing Awards werden voor de tweede keer uitgereikt en zijn een initiatief van GfK, Wageningen Universiteit, DriveSight, Mercati School of Retail & Trade Management, Conspicuous, ShopperDoctor, POPAI Benelux, Levenmiddelenkrant en Out-of-Home Shops.
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken