Stop Food Waste symposium komt met oplossingen
- Food-en-retail
- 5 sep 2014 @ 10:00
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - InnovatieInspiratieActiesFood
- 5 sep 2014 @ 10:00
- Redactie Food en Retail
In de voedselketen wordt er wekelijks 2 miljard euro aan voedsel verspild. Het Stop Food Waste Symposium plaats, dat op 6 november in Amsterdam plaatsvindt, wil deze verspilling reduceren tot nul en Nederlandse bedrijven concrete oplossingen bieden die geld opleveren. Er zijn tien captains of industry uitgenodigd om hun food waste issues in te dienen én tien conceptdenkers om de vraagstukken op te lossen.
Monique Juffermans, eigenaar van conceptbureau Dutchlabel in Amsterdam, is de initiatiefneemster van het symposium én van de denktank. Juffermans: ‘Ik vind het geweldig dat we nu praten over DoggyBags om foodwaste in restaurants tegen te gaan. Maar het probleem is natuurlijk heel wat groter.’
Food supply chain
Om 2 miljard euro aan voedselverspilling te voorkomen worden toonaangevende bedrijven aan een denktank gekoppeld met exceptionele conceptdenkers. De bedrijven komen uit verschillende schakels in de voedselketen: van oogst en transport, tot prognose, planning, logistiek, verpakking, bevoorrading en schapmanagement. De resultaten van de denktank zullen de food waste over de gehele food supply chain drastisch verminderen en de bedrijven helpen hun omzet te verhogen. Inhoudelijk betrokken is Toine Timmermans. Hij is ook dagvoorzitter tijdens het symposium. Timmermans is gespecialiseerd in voedselonderzoek aan de Universiteit van Wageningen en als programma manager en thema- directeur betrokken bij het Top Instituut Food & Nutrition.
Leden van de denktank
Juffermans bracht 10 bijzondere conceptdenkers bij elkaar met bewezen creatief oplossend vermogen die oplossingen bedenken voor actuele maatschappelijke problemen. Leden van de denktank ‘Het ei van Columbus’ zijn: Edward de Bono, Daan Roosegaarde, Lidewij Edelkoort, Erik Kessels, Joep van Lieshout, Rob Wagemans, Wim Michels, Piet Hein Eek, Raoul Heertje en Frank Tjepkema. NRC Next heeft eerder tien oplossingen op wereldproblemen gepubliceerd. De denktank wil nu de volgende stap maken door meer concrete oplossingen te bieden voor actuele maatschappelijke problemen. Juffermans: ‘De Europese Unie heeft 2014 uitgeroepen tot het jaar tegen voedselverspilling. Daarom is dit symposium tegen food waste het eerste initiatief.’
Rottende kool
Het Stop Food Waste symposium is bestemd voor managers en professionals uit de levensmiddelenbranche, werkzaam in foodretail, -productie, -transport, horeca en catering. Juffermans: ‘Foodwaste begint aan het begin van de food supply chain bij de oogst als er tonnen aan kool ligt te rotten op de akkers, omdat de lange armen van de landbouwmachines de hoeken van de akkers niet kunnen bereiken en de kool achterblijft op het veld. Het Russisch handelsembargo tegen Europees fruit, groente, vlees en verse zuivelproducten, waardoor er kilo’s tomaten, komkommers en paprika’s liggen te wachten wat het Nederlandse bedrijfsleven minstens 300 miljoen euro kost is een actueel voorbeeld van foodwaste. In Nederlandse supermarkten wordt per dag 1 miljoen euro verspild. Dat is vooral groente, fruit, brood en zuivel. Dat is goed voedsel wat nog verkocht en gegeten kan worden. Daar moet iets aan worden gedaan.’
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing