New York University versus genetische manipulatie: waar gaat het over?

New York University versus genetische manipulatie: waar gaat het over?
  • Food-en-retail
  • 29 okt 2014 @ 15:07
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOFoodInnovatie

Worden de risico's van sleutelen aan het dna van voedsel onderschat? Onderzoekers van de New York University beweren van wel. In het land waar 90 procent van alle sojabonen genetisch gemodificeerd is, luiden zij nu de noodklok. De wetenschappers willen dat het voorzorgsprincipe wordt ingevoerd. Nederland is terughoudend met deze genetische 'innovaties', maar de discussie bereikt ook Nederlandse consumenten en dus de retail. Dagblad Trouw werpt zes vragen op die de discussie verduidelijken.

1. Waar maken de wetenschappers zich zorgen om?
Nassim Nicholas Taleb en een team van NYU stellen dat het manipuleren van voedsel niet alleen lokaal, maar ook wereldwijd grote schade kan aanrichten. Volgens hen is er te weinig bekend over de mogelijk onomkeerbare gevolgen van modificatie op de lange termijn. 'We willen geen fouten ontdekken na aanzienlijke en onomkeerbare milieu- en gezondheidsschade', zo stellen de wetenschappers. Volgens hen moet daarom het voorzorgsprincipe in werking worden gesteld.

2. Wat houdt dit voorzorgsprincipe in?

3, Wat voor wereldwijde schade kan modificatie aanrichten?

4. Wat zijn de risico's voor de volksgezondheid?

5. Zijn er ook voordelen?

6. Hoe zit het in Nederland met genetische modificatie?

Voor antwoord op de laatste vragen klik hier.

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken