Stop Food Waste Symposium: 'anders denken brengt vernieuwing bij bedrijven'

20okt 201411:55
  • Food-en-retail
  • 17134 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • KennissessieMVO

nieuws Op donderdag 6 november wordt het Stop Food Waste Symposium in Amsterdam georganiseerd. Dit gebeurt door een denktank met tien hoogstaande denkers waaronder Edward de Bono, Daan Roosegaarde en Lidewij Edelkoort, Joep van Lieshout, Frank Tjepkema, Raoul Heertje, Erik Kessels en Wim Michels. Zij hebben 100 concrete oplossingen bedacht die omzetverlies door food waste omzetten in winst. Oprichtster denktank en initiatiefneemster van het symposium is Monique Juffermans van conceptbureau Dutchlabel uit Amsterdam. Aan haar vragen wij: waarom is de denktank in het leven geroepen, wat kunnen retailers hiermee en het een en ander over dit symposium. 'Doel is foodwaste omzetten in winst.'

Waarom is de denktank in het leven geroepen?
Monique Juffermans (Dutchlabel): 'Ons denken verschuift langzaam van analytisch- naar conceptdenken, omdat we met designdenken andere delen van de hersenen activeren en daarmee creatievere oplossingen kunnen aandragen voor de ingewikkelde problemen waar het bedrijfsleven nu mee kampt. Aangezien de Europese Unie 2014 heeft uitgekozen als het jaar tegen voedselverspilling heeft de denktank haar tanden gezet in food waste waarbij het bedrijfsleven 2 miljard euro per jaar mis loopt.
Er zijn tien bedrijven uitgenodigd om hun waste vraagstukken in te dienen. De deelnemende bedrijven, waaronder FrieslandCampina, Univeg, Tetra Pak, Bake Five en La Place zijn geselecteerd uit de gehele food supply chain: van oogst tot verwerking, verpakking en schapmanagement. De denktank heeft concrete oplossingen bedacht die door de captains worden gedeeld en gepresenteerd op het symposium.'

Is anders denken nodig in retail?
'Vooral de levensmiddelenbranche werkt al jaren volgens vaste patronen. Bij veel toeleveranciers van grote supermarktketens staat bovendien het water aan de lippen, omdat de marges minimaal zijn. Laat staan dat men dan tijd, energie en geld over heeft om vernieuwing door te voeren. Grote retailers doen veel op wetenschappelijk en analytisch gebied om vooral logistiek, prognoses en planning te verbeteren, maar in wezen blijft het bij dozen schuiven en calculeren. Nog slimmer zou zijn om iets meer afstand te nemen van de gebaande paden en met een andere blik naar de eigen organisatie te kijken (disruption-techniek). Waarom ziet een supermarkt er al jaren uit als een supermarkt? Waarom is het geen nagebouwd authentiek marktplein met bankjes en bomen (denk aan de Franse marktpleintjes) waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en misschien wel samen kunnen tafelen?'

Mogelijkheden door ‘anders denken’
'Retailers onderschatten hoeveel mogelijkheden ze hebben. Ze staan middenin de samenleving. Als je meer in de huid van de klant kruipt en nadenkt over zijn behoefte om hem gezond en fit te houden dan denk je uit een totaal ander perspectief. Mensen voelen namelijk als je het goed met hen voor hebt. Dan hoef je zelf niet meer over gezond eten na te denken. Dat doet de buurtsuper wel voor je.'

Hoe ziet de supermarkt er in 2020 uit?
'De denktank ontsteeg de food waste vraagstukken en vroeg zich onder meer af hoe de supermarkt er in de toekomst uitziet. Goed en gezond eten is bepalend voor je gezondheid. Elk individu heeft andere behoeftes en daarbij andere voedingsstoffen nodig. De supermarkt kan daar een veel belangrijkere rol in spelen. Zie de supermarkt als gezondheidscentrum die via een samenwerking met zorgverzekeraars een meer adviserende rol kan spelen, sturend op gezondheid. Er bestaan bijvoorbeeld scanners die het gebrek aan vitamines kunnen herkennen. Bij een tekort aan vitamine C hoef je dan niet een hele pot multi-vitamines naar binnen te werken, maar word je zo naar het schap met de sinaasappelen geleid. Als consumenten betere voeding krijgen, afgestemd op hun lichamelijke behoeften, dan kan er meteen 40 miljoen euro bespaard worden op de zorg.'

Food waste omzetten in winst
'De denktank heeft 100 concrete oplossingen bedacht tegen food waste die derving omzetten in winst. Food waste begint aan het begin van de food supply chain bij de oogst als er tonnen aan kool ligt te rotten op de akkers, omdat de lange armen van de landbouwmachines de hoeken van de akkers niet kunnen bereiken en de kool achterblijft op het veld. De waste wordt versterkt door het Russisch handelsembargo op groente, fruit, zuivelproducten, vlees en vis wat het Nederlandse bedrijfsleven 300 miljoen euro kost. In Nederlandse supermarkten wordt per dag 1 miljoen euro verspild. Dat is vooral groente, fruit, brood en zuivel. Er worden bijvoorbeeld dagelijks 40 broden per supermarkt weggegooid. Er zijn ± 4300 supermarkten in Nederland, dus dat zijn 172.000 broden. Goed voedsel wat nog verkocht had kunnen worden (of niet geproduceerd). Het zijn ingewikkelde vraagstukken die opgelost worden tijdens het Stop Food Waste Symposium in Amsterdam.'

Deelnemers symposium
'Het Stop Food Waste symposium is bestemd voor managers en professionals uit de levensmiddelenbranche, werkzaam in foodretail, -productie, -transport, horeca en catering. Toine Timmermans verbonden aan de Universiteit van Wageningen en food waste expert is inhoudelijk betrokken en dagvoorzitter. 10 captains of industry verdeeld over de food supply chain presenteren de oplossingen op hun food waste vraagstukken.'

Meer informatie over het Stop Food Waste Symposium: www.stopfoodwaste.nl
 



Denktank van het Stop Food Waste Symposium bijeen, waaronder Edward de Bono, Daan Roosegaarde en Lidewij Edelkoort, Joep van Lieshout, Frank Tjepkema, Raoul Heertje, Erik Kessels en Wim Michels.
Foto: Dutchlabel


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken