Bijzonder boek over Nederlandse bier- en spijscombinaties

Bijzonder boek over Nederlandse bier- en spijscombinaties
  • Food-en-retail
  • 28 nov 2014 @ 14:51
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieFood

Met de feestmaanden voor de deur kiest menig Nederlander vaak voor wijn bij het eten. 'Zonde!', vinden biersommelier Fiona de Lange en Jo Vaessen, chefkok van Restaurant Dwars, 'Bier geeft veel meer smaak bij het diner.' Ze schreven daarom het boek ‘Bier & Spijs’, waarin alleen Nederlandse speciaalbieren met allerlei gerechten gecombineerd worden. Een mooi kerstgeschenk voor (aspirant) liefhebbers. MarketingTribune geeft 3 exemplaren weg.

Onbekend maakt onbemind
Het aantal Nederlandse brouwerijen groeit explosief tot inmiddels al ruim 250, signaleren de auteurs. 'Al deze speciaalbieren van kleine en grote brouwerijen passen uitstekend bij een feestelijk menu door de uiteenlopende smaken van zoet, zuur, bitter tot kruidig of een combinatie daarvan.
De onbekendheid met goede bier-spijscombinatie zorgt ervoor dat vaak een veilige wijnkeuze wordt gemaakt', vertelt internationaal biersommelier en zytholoog Fiona de Lange die meeschreef,  'dit is eeuwig zonde... omdat bier bij het gerecht voor een ware smaakexplosie zorgt. Als je maar de goede combinatie maakt. Met een aantal goede tips -die ook in het boek zijn beschreven- kom je heel ver. Als de bierdrinker wel nadenkt over bier&spijs, dan is vreemd genoeg vaak de eerste keuze een Belgisch bier. En dat terwijl al die Nederlandse brouwerijen zoveel mooie bieren brouwen.'

Bier&Spijs boek ontbreekt
Jo Vaessen, chefkok van Restaurant Dwars en de andere schrijver: 'Ruim een jaar geleden startte ik met mijn restaurant in Amsterdam met als centraal punt bier & spijs van Nederlandse bodem. Het bereiden van biologische en eerlijke gerechten geeft door de combinatie met de honderden bieren van eigen bodem een waanzinnige smaakexplosie. Inmiddels ontdekken steeds meer Nederlandse, maar ook internationale bierliefhebbers dit. Een boek met inspirerende recepten gecombineerd met een Nederlands bier bestond gek genoeg nog niet. Door 70 recepten met steeds een ander speciaalbier te combineren heeft de bierliefhebber niet alleen een handzaam boek te pakken over hoe je bier&spijs combineert, maar ook een mooi overzicht van kwalitatief goede bieren van eigen bodem.'

Over auteur Fiona de Lange
Al ruim 20 jaar is Fiona gepassioneerd met bier bezig, vertelt ze. 'Eerst alleen als liefhebber en nu ook professioneel. Zij volgde twee internationale studies op biergebied, Zythologie in België en Internationaal Biersommelier in Amerika. Zij initieert veel bieractiviteiten waaronder bier- en vrouw bijeenkomsten, de oprichting van de Nationale Bierbank, de website www.bierspijs.nl en nationale en internationale proeverijen.'

Over co-auteur Jo Vaessen
Chef-eigenaar Jo Vaessen van Restaurant Dwars, is afkomstig uit Limburg, waar hij al jaren kookt met streekproducten. Ook nu hij in Amsterdam is neergestreken gebruikt hij zoveel mogelijk eerlijke Nederlandse streekproducten, liefst uit de omgeving van Amsterdam. Jo is een bierliefhebber, vertelt hij. 'Bier en gastronomie vormen bij Dwars een twee-eenheid. Bij elk gerecht op de menukaart is een bijpassend Nederlands ambachtelijk gebrouwen bier geselecteerd.'  (PvWK)
MarketingTribune geeft 3 exemplaren weg
Lees in MarketingTribune 22 (Mercurs/kerst-editie incl. Jongereniconen 2015) hoe u in aanmerking komt om een exemplaar van Bier & Spijs cadeau te krijgen.

Bier en Spijs (met ISBN nummer 9789087241513) is voor € 24,95 vanaf eind november 2014 verkrijgbaar via boekhandel, bol.com en diverse slijterijen van Mitra.


cover van het boek


perslunch ter lancerring van Bier & Spijs
in restaurant Dwars
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken