Bol spekt oorlogskas versus Amazon en Alibaba
- Food-en-retail
- 19 nov 2014 @ 14:55
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingPrijsoorlog
- 19 nov 2014 @ 14:55
- Redactie Food en Retail
Bol.com voert zijn marketinguitgaven komend jaar met miljoenen euro’s extra op. Geraamd wordt circa 20 miljoen extra per jaar. De mediabestedingen moeten ervoor zorgen dat klanten in meer productcategorieën gaan winkelen. Ook zien Bol-watchers hierin een voorschot dat het bedrijf neemt op de gevreesde komst van Amazon en Alibaba in dezelfde en nieuwe thuiswinkel-segmenten.
Uit een presentatie aan de financiële markt bij Ahold in Zaandam, onderdeel van een tweedaagse roadshow, werd duidelijk dat veertig procent van de klanten tijdens het winkelen in één productcategorie koopt. Gemiddeld kopen ze 1,8 producten, meldt Emerce. Cijfers van AH.nl laten namelijk zien dat klanten tegen de tachtig producten per winkelsessie kopen. Het soort winkels is niet vergelijkbaar, maar het klantgedrag bij AH laat bol.com zien dat er meer in het vat zit. 'Bol.com krijgt komende drie jaar een investering van tegen de 60 miljoen euro, betaald uit de Ahold-winst, om klanten erop te wijzen dat er – nu – in totaal 22 productcategorieën zijn. Een groot deel van dat bedrag gaat naar marketing.' Directeur Daniel Ropers meldt de uitgaven per klant per jaar te gaan verdubbelen.
AH's eigen media inzetten via M&M team
Hanneke Faber, die vorig jaar na vijftien jaar P&G overkwam naar Ahold, vertelde over Aholds nieuwe Media & Marketing-team. 'Dat team zoekt manieren om adverteerders beter te bedienen op en met Aholds eigen media. Dat zijn de AH-winkels met 14 miljoen bezoeken per week, dat is Bol.com met 820.000 unieke bezoeken per dag en de Allerhande met diens 2,7 miljoen lezers. Er wordt een analogie gemaakt met fysieke winkels. Daar kunnen grote merkadverteerders betere positionering in de schappen kopen. Online en in print bestaat dat binnen het retailconcern vrijwel niet.' Leveranciers worden aanstonds geholpen bij een effecieve inzet van deze bijzondere mediaruimte. De duizenden partnerverkopers van bol.com zullen hier op termijn ook gebruik van kunnen maken, zo is de verwachting. Het stevige marketingpakket moet daarnaast een verdedigingslinie creëren, nu Amazon en Alibaba de Nederlandse markt dreigen te komen verrijken. Bol.coms first-mover advantage is in elk geval door de nieuwe concurrentie niet meer af te pakken. (bronnen: AH, Emerce, ANP)
Groeioverzicht Bol.com (bron: Bol)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Allerhande
- mediabestedingen
- AH
- strategie
- Bol
- marketinguitgaven
- investering
- Amazon
- gevreesd
- concurrentie
- Dick Boer
- Zaandam
- roadshow
- Bol.com
- Hanneke Faber
- Daniel Ropers
- productcategorieën
- klanten
- bedrijf
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing