Consumentenbond noemt nieuwe reclamecode 'zoethoudertje'
- Food-en-retail
- 22 dec 2014 @ 15:32
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOPolitiekFood
- 22 dec 2014 @ 15:32
- Redactie Food en Retail
De Consumentenbond noemt de Nieuwe Reclamecode Voedingsmiddelen een zoethoudertje. 'Door alle uitzonderingsbepalingen in de code zullen kinderen nog steeds veelvuldig worden blootgesteld aan marketing voor ongezonde levensmiddelen.' De aanpassing van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen lijkt een vooruitgang, maar door alle uitzonderingsbepalingen is het dat volgens de Consumentenbond niet. De Consumentenbond, dat zelf in het bestuur van de SRC zit, gaat daarom zijn bezwaren voorleggen aan staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid).
Het bestuur van de Stichting Reclame Code (SRC) heeft zolas MarketingTribune direct meldde, vorige week besloten dat er beperkingen komen voor voedingsmiddelenreclame richting kinderen onder de dertien jaar. Dat was eerst zeven jaar. Voor bepaalde producten mag geen reclame meer worden gemaakt gericht op deze doelgroep.
Verpakkingen
'Er mag bijvoorbeeld geen voedingsmiddelenreclame meer worden gemaakt, gericht op kinderen tot en met 12 jaar. Maar verpakkingen en winkelschappen zijn hiervan uitgezonderd. Een kinderidool mag dus nog steeds op een levensgroot display in de winkel ongezonde producten promoten. Dat is onbegrijpelijk', reageert Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
Verzadigd vet
Ook de criteria voor welke producten geen reclame mag worden gemaakt, zijn voor de Consumentenbond niet streng genoeg. 'Zo mogen fabrikanten nog steeds reclame maken voor producten als Honeypops van Kellogg’s, met bijna 30 procent suiker, en Tjiezi kaassnacks, met veel verzadigd vet en zout.' (bron: EVMI)
Klik hier voor bericht van FNLI over de reclamebeperking
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Reclame Code
- Consumentenbond
- Bart Combée
- SRC
- Kellogg’s
- producten
- Consumentenbond
- fabrikanten
- gezond
- kids marketing
- mvo
- Honeypops
- pr
- reclame
- streng
- lobby
- criteria
- FNLI
- politiek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing