Een derde van de Nederlanders koopt geen kerstcadeaus
- Food-en-retail
- 11 dec 2014 @ 09:13
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekWinkelen
- 11 dec 2014 @ 09:13
- Redactie Food en Retail
Uit onderzoek van Invotes in opdracht van online cashback-platform Shopkorting onder 350 respondenten blijkt dat een derde van de Nederlanders (33%) niet aan kerstcadeaus doet. Worden er wel voor kerst cadeaus ingeslagen, dan zijn dat vooral presentjes in de categorie parfumerie (20%) en elektronica (18%). Juist in de kerstperiode zijn grote besparingen op duurdere cadeaus te behalen.
Dat producten online vaak goedkoper zijn dan in fysieke winkels is inmiddels wel bekend. Nederlanders vinden het bij het online struinen naar kerstcadeaus belangrijk dat de laagst mogelijk prijs gevonden wordt (62%). Om tot de laagste prijs te komen, worden kerst-aanbiedingen als de populairste bespaarmethode (46%) genoemd, gevolgd door online prijsvergelijkers (40%). Van cashback-websites maakt 9 procent gebruik.
18- tot 25-jarigen doen anders online aankopen
De cadeaus die voor kerst gekocht worden, zijn over het algemeen wat duurder dan Sinterklaascadeaus. Vooral shoppers in de leeftijd 35 tot en met 44 jaar kopen cadeaus van meer dan 100 euro voor kerst, zo blijkt. In de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar doet niemand dat. Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat de meeste mensen bij één tot vier verschillende webshops (39%) aankopen doen in de avonduren, tussen 20:00 en 22:00 uur (67%). Ze doen dit dan ook in de meeste gevallen thuis. Alleen 18- tot 25-jarigen doen relatief vaak online aankopen tijdens kantooruren, vooral tussen16:00 en 18:00 uur (56%). Op de vraag of er via de tablet of de smartphone online geshopt wordt, geeft respectievelijk 67 en 78 procent van de respondenten het antwoord ‘nooit’. In de leeftijdscategorie 18 tot 25 ligt dit wat betreft de smartphone aanzienlijk lager; 49 procent.
Site haakt in
Ared Yelkenci, directeur van Shopkorting: ‘Voor kerst kunnen er grote besparingen behaald worden. Het is nu de periode om mooie cadeaus voor een zacht prijsje te bemachtigen. Na Sinterklaas ruimen veel webwinkels hun voorraden op, waarbij kortingen kunnen oplopen tot maar liefst 70 procent. Daarnaast hebben bijna alle webwinkels speciale kerstacties gericht op populaire cadeaus als parfums, boeken en gadgets.’
Over het onderzoek
Het onderzoek met 350 respondenten is uitgevoerd door InVotes, een panel van het onderzoeksbureau No Ties, in opdracht van Shopkorting.
Over Shopkorting.nl
Shopkorting.nl is eind 2008 opgericht en biedt geregistreerde leden een gratis extra korting (cashback) bovenop de online korting van hun internetaankoop bij een aangesloten webwinkel. Gemiddeld ontvangt Shopkorting ruim 200.000 unieke bezoekers per maand. De shopkorting wordt automatisch verrekend door een speciale tracking technologie. De korting komt binnen 48 uur in het persoonlijke account van de leden terecht en kan na goedkeuring op ieder moment worden uitbetaald. Lidmaatschap van het cashback-platform is geheel gratis. Shopkorting is aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg. Zie www.shopkorting.nl ,www.shopkorting.be, of Twitter @shopkorting en voor het YouTube-kanaal klik hier.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- kerstmis
- cadeaus
- directeur
- Shopkorting.nl
- onderzoek
- Shopkorting
- certificaat
- webshop
- kerst
- shoppen
- Thuiswinkel.org
- Sint
- vergelijking
- gedag
- kerstcadeaus
- Ared Yelkenci
- consument
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing