'Een magische Kerst begint in het winkelcentrum'
- Food-en-retail
- 19 dec 2014 @ 16:24
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - DoelgroepenWinkelen
- 19 dec 2014 @ 16:24
- Redactie Food en Retail
De belangrijkste maand van het jaar voor de detailhandel is in volle gang. Als vanouds ademen de winkelstraten alleen nog maar Kerst. Niet alleen de etalages overtreffen elkaar, ook de winkelstraten zelf zijn soms spectaculair versierd. Winkeliers spelen daarmee in op de steeds groter wordende drang van Nederlandse consumenten naar beleving in de winkel en het winkelgebied. Winkeliers verwachten deze kerstperiode volgens Detailhandel Nederland een extra omzet die vergelijkbaar is met de verwachte extra omzet van vorig jaar, zo’n 800 miljoen euro in de plus. Een groot deel daarvan wordt naar verwachting komend weekend behaald.
Consumentengedrag verandert en dat is goed te merken in een drukke periode zoals de Kerst, stelt Detailhandel Nederland, de spreekbuis van de winkeliers van Nederland. 'Consumenten willen winkelen op de momenten dat het hen uitkomt. Dat betekent steeds meer op de zondag (in die gemeenten waar zondagopenstelling is toegestaan) en in de vroege avond na het werk. Een trend die zich de afgelopen jaren voltrekt is die van het online bestellen en in de winkel, op een zelf gekozen tijdstip, ophalen. Zo weten klanten zeker dat alle benodigdheden in huis zijn en dat het naar wens is. Deze manier van inkopen wordt gebruikt voor zowel cadeaus als voor complete feestmaaltijden. Inmiddels komt al zo’n 70% van de totale online omzet ten goede aan winkeliers die zowel een fysieke winkel als een webwinkel hebben.'
Een magische kerst
Winkeliers pakken massaal uit om de consument een magische Kerst te bezorgen, signaleert Detailhandel Nederland is de spreekbuis van de winkeliers van Nederland. 'Ze spelen in op de behoefte aan beleving tijdens het winkelen. Dat begint al in de winkelstraat. Zo worden er bijvoorbeeld Kerstmarkten georganiseerd, een trend die uit Duitsland is overgewaaid. Ook zijn er winkelgebieden waar complete ijsbanen worden neergelegd, om ook de kinderen mee te laten genieten van de kerstsfeer in het winkelcentrum.'
Ruime openingstijden
In de periode voor Kerstmis hebben veel winkels ruimere openingstijden. Naast extra koopzondagen, zijn er de maandag en dinsdag voor kerst extra koopavonden om de verwachte drukte te kunnen verwerken. Op kerstavond moeten winkels om 19:00 uur gesloten zijn.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- extra omzet
- consumentengedrag
- Kerst
- kerstdrukte
- kerstmis
- winkelen
- retail
- drukke periode
- magie
- spreekbuis
- winkeliers
- Detailhandel Nederland
- weekend
- 800 miljoen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing