Jumbo realiseert 26 procent groei consumentenomzet in 2014

Jumbo realiseert 26 procent groei consumentenomzet in 2014
  • Food-en-retail
  • 30 dec 2014 @ 14:29
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • VerkoopWinkelen

De consumentenomzet van Jumbo Supermarkten groeide in 2014 met 26 procent tot €4.823 miljard. Uiteraard voor een belangrijk deel als gevolg van de ombouw van C1000. En waar de markt 0 procent groei realiseert, steeg de autonome groei van Jumbo met 3,5 procent.

‘Dat percentage heeft mij aangenaam verrast’, zegt financieel topman Ton van Veen van Jumbo vanmiddag tegen Distrifood. De autonome groei van zijn retailconcern had hij eind 2013 nog niet zien aankomen. Er is volgens hem immers sprake van een competitieve markt, Jumbo zit volop in een integratieproces en moet ook nog eens energie steken in het starten van de online-activiteiten. Daar komt bovenop dat van Jumbo altijd is gezegd dat de formule een relatief groot marktgebied nodig heeft. 'Met de toevoeging van 108 winkels in één jaar ligt dan het gevaar van kannibalisatie levensgroot op de loer. (...) 'Natuurlijk is er hier en daar sprake van kannibalisatie. Maar de omvang daarvan weegt niet op tegen de positieve effecten van de f ormule.'

Harde euro's
De CFO zegt de 3,5 procent vooral te beschouwen als de weerspiegeling van het feit dat Jumbo wordt omarmd door de klant. Over de concernomzetdaling zegt Van Veen dat deze met het doorspelen van een deel van de C1000-zaken te maken heeft: 'De levering van C1000-zaken aan AH en Coop heeft ons in 2014 circa €400 miljoen omzet gekost. Dat we uiteindelijk maar €300 miljoen zijn kwijtgeraakt komt doordat de omzetgroei bij Jumbo hoger is dan de omzetdaling bij C1000. Dat is niet alleen in procenten zo, maar ook in harde euro's.' (bron: Distrifood)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken