Derving bij supermarkten bijna 1 miljard euro

Derving bij supermarkten bijna 1 miljard euro
  • Food-en-retail
  • 27 jan 2015 @ 10:30
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekFood

Uit onderzoek bij 165 supermarkten door Wageningen University (WUR) blijkt dat supermarkten een schade lijden van ongeveer 1 miljard euro. Dit komt dat overschrijding van de tht-data en door diefstal. De resultaten van de studie zijn afgelopen week tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van de Stichting Super Supermarkt Keurmerk (SSK) in Bunnik gepresenteerd.

In totaal bedraagt de schade in de slagerijen als gevolg van afprijzingen, diefstal en overschrijding van tht-datums 326 miljoen euro. Bij sommige supermarkten en formules ligt de derving op 2 procent en bij andere loopt het op tot zo’n 11 procent. Direct daarna volgt de agf-afdeling met een derving van  278 miljoen . Zo meldt Distrifood.

Vleeswaren, brood en zuivel
De afdelingen vleeswaren/kaas en de broodafdeling boeken respectievelijk een verlies van 156 miljoen euro en 133 miljoen euro. Ook nu blijft bij sommige supermarkten de derving beperkt tot 2 procent, terwijl die bij anderen 8 procent bedraagt. De schade bij de zuivelafdeling blijft beperkt tot 60 miljoen euro.

Eerste onderzoek
Omdat dit het eerste grote onderzoek op dit gebied is, valt niet te zeggen of de derving meer of minder wordt. Uitgaande van een totaal omzet van supermarkten van 34 miljard euro én een verlies van 977 miljoen euro is hier wel sprake van een probleem. Veel supermarkten rekenen in hun exploitaties namelijk met een derving percentage tussen de 0,5 en 1 procent. (Bron: Distrifood)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken