Einde Jaar tegen Voedselverspilling leidt tot actie

Einde Jaar tegen Voedselverspilling leidt tot actie
  • Food-en-retail
  • 20 jan 2015 @ 10:06
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekFoodPolitiekActies

De Alliantie Verduurzaming Voedsel heeft de resultaten van het Jaar tegen Voedselverspilling aan staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken overhandigd. Zo’n 20 kopstukken uit de sector deelden hun toekomstambities met de staatssecretaris. Het bedrijfsleven blijft ook in 2015 werken aan het terugdringen van voedselverspilling. Inzet voor 2015 is de bewustwording consumenten en monitoring. Dit jaar start een pilot.

De resultaten uit 2014 vormen voor de Alliantie Verduurzaming Voedsel een belangrijke impuls om in 2015 onverminderd verder in te zetten op het terugdringen van verspilling. Monitoring van - en rapportage over - reststromen in het bedrijfsleven en de keten krijgt in 2015 de meeste aandacht, om beter zicht te krijgen op wat daadwerkelijk verspild wordt en wat het effect is van deze initiatieven. Zo meldt het persbericht.

Initiatieven
In 2014 zette het bedrijfsleven zich met een veelheid aan activiteiten in om voedselverspilling verder terug te dringen. Het ging hierbij om onderzoeken naar hoe bedrijven hun reststromen opnieuw kunnen benutten, het creëren van inzicht waar de meeste verspilling in de keten plaatsvindt tot aan publieksacties om consumenten bewuster te maken om minder te verspillen. De Alliantie Verduurzaming Voedsel, waarin boeren & tuinders, fabrikanten, supermarkten, cateraars en horeca verenigd zijn, riep 2014 uit tot het ‘Jaar tegen Voedselverspilling’. De oproep van de Alliantie leidde ertoe dat bedrijven en organisaties nóg meer initiatieven nemen om voedselverspilling tegen te gaan en tegelijkertijd de consument bewuster maken van eigen gedrag. De initiatieven in 2014 hebben bijgedragen aan het verminderen van voedselverspilling.

Monitoring
Individuele bedrijven hebben het thema hoog op de agenda en deelden klinkende ambities met de staatssecretaris, waaronder “zero waste” productieprocessen, consumentenacties, ketensamenwerking, intensieve samenwerking met de Voedselbanken, monitoring en forecasting, product- en procesinnovatie en bewustwording van medewerkers en gasten.

Voedselbanken
Bewustwording bij consumenten is een blijvend aandachtspunt, waarvoor de Alliantie ook hulp inroept bij overheid, media en maatschappelijke organisaties. Bij huishoudens is immers nog steeds de grootste winst te behalen. Daarnaast zet de Alliantie in 2015 in op intensieve samenwerking met de Voedselbanken Nederland en met het Voedingscentrum en het wegnemen van wet- en regelgeving die voedselverspilling onnodig in de hand werkt.

Wet- en regelgeving
Belemmeringen in wet- en regelgeving De Alliantie wil in 2015 verder onderzoeken welke wettelijke maatregelen verspilling veroorzaken en de optimalisatie van reststromen belemmeren. Bijvoorbeeld de toegestane bewaartijd van bereid voedsel. Of tegengesteld beleid vanuit verschillende nationale en internationale overheden. Daarbij wordt gedacht aan voedselveiligheid, energiebeleid, afvalbeleid, verpakkingenbeleid en bio-based economy.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken