EU verplicht allergenen voorlichting ook bij onverpakt product
- Food-en-retail
- 30 jan 2015 @ 09:30
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkFoodPolitiek
- 30 jan 2015 @ 09:30
- Redactie Food en Retail
Eind vorig jaar is de nieuwe verordening van de EU van kracht geworden over het verstrekken van voedselinformatie aan gasten en klanten. Een belangrijk onderdeel hiervan gaat over het vermelden van de 14 bekende allergenen op alle levensmiddelen, verpakt en onverpakt. Dit geldt voor alle zaken die niet-voorverpakte voeding leveren of verkopen, zoals bakkerijen, slagerijen, supermarkten, restaurants, hotels, kantines in scholen of bedrijven, pizzeria‘s, ziekenhuizen, verpleeg-en verzorgingstehuizen, kinderdagverblijven en pretparken.
Met andere woorden: de gehele voedingsmiddelenindustrie moet informatie verstrekken over de 14 allergenen die in de voeding aanwezig zijn.
Nationale invulling van de ‘manier waarop’ allergeneninformatie over niet-voorverpakte producten gegeven moet worden:
• Op de plaats waar niet-voorverpakte levensmiddelen te koop worden aangeboden, wordt duidelijk zichtbaar vermeld waar de allergeneninformatie beschikbaar is.
• De allergeneninformatie wordt op de plaats van verkoop van deze levensmiddelen schriftelijk of elektronisch beschikbaar gesteld en is vrij toegankelijk, begrijpelijk en duidelijk leesbaar.
• De allergeneninformatie mag op de plaats van verkoop ook mondeling worden medegedeeld onder bepaalde voorwaarden (bv. als de allergeneninformatie te allen tijde door de eigenaar of een werknemer onverwijld en op een juiste manier aan de consument kan worden medegedeeld voordat de aankoop plaatsvindt).
Unilever Food Solutions
Het doel is niet om bepaalde ingrediënten in de keuken helemaal te verbannen, waardoor de creativiteit als professional beperkt wordt. Zo stelt de wet. Het gaat meer over het opdoen van de juiste kennis en het bewust maken en trainen van keukenpersoneel en bedienend personeel om zo te zorgen voor een effectief allergenenmanagement. De 14 allergenen, die in Europa al sinds 2005 op verpakkingen vermeld moeten worden, worden voortaan benadrukt in de ingrediëntenlijst, bijvoorbeeld in HOOFDLETTERS. Unilever Food Solutions helpt vast een handje door op de voorverpakte producten de allergenen in hoofdletters op de verpakking te zetten. Verder is er een website met uitgebreide allergeneninformatie per product in gedetaillerde productspecificaties voor het hele portfolio in één overzicht. Unilever levert ook informatie aan het GS1 platform, de databron voor retailers en leveranciers in de foodsector. Tot slot heeft Unilever Food Solutions een gratis informatiebrochure over allergenen samengesteld voor iedereen die hier mee te maken krijgt. Deze kan brochure kan gedownload worden.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- bakkers
- Unilever Food Solutions
- wetgeving
- ziekenhuizen
- EU
- restaurants
- voorlichting
- pretparken
- slagerijen
- onverpakte producten
- allergenen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing