Nederlander beslist vandaag wat er vanavond op tafel komt

Nederlander beslist vandaag wat er vanavond op tafel komt
  • Food-en-retail
  • 28 jan 2015 @ 11:30
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekFoodKlant

Wat er ’s avonds op tafel komt, wordt door de helft van de Nederlanders nog op dezelfde dag besloten. En wie om 18.00 uur aanschuift aan een Nederlandse eettafel heeft nog altijd grote kans op aardappels, vlees en groente, het tradionele AVG’ tje. Het trio staat namelijk met stip op nummer één als favoriete maaltijd en komt gemiddeld drie tot vier dagen per week op tafel. Dit en meer blijkt uit het ‘Hoe eet Nederland’-onderzoek van Jumbo Supermarkten onder 1.300 Nederlanders.

Hoewel de scooters van pizzeria’s en de Chinees regelmatig voorbij razen, staan we het liefst zélf achter het fornuis. Gemiddeld koken Nederlanders vijf à zes dagen per week een warme maaltijd, een derde kookt zelfs elke dag.

Wat eten we vandaag?
‘Wat eten we vandaag?’: de vraag die veel mensen dagelijks bezighoudt. Zo beslist de helft van de kokers op de dag zelf wat er gegeten wordt. Vaak putten Nederlanders uit een vast repertoire. Ruim een derde heeft een lijst met vaste menu’s die gemiddeld uit zeven gerechten bestaat. Toch heeft slechts 15 procent van de Nederlanders vaste dagen voor bepaalde gerechten, zoals woensdag-gehaktdag of vrijdag-visdag. De maaltijd die het vaakst een vaste dag toebedeeld krijgt, is patat. Per huishouden verschilt welke dag dit is.

Pasta en rijst Naast het traditionele AVG’tje eten Nederlanders het liefst pasta of een rijstgerecht. Alleen jongeren hebben een andere top drie. Zij houden het meest van pasta, gevolgd door Hollandse pot en een rijstmaaltijd. Het gemiddelde Nederlandse weekmenu ziet er als volgt uit: drie tot vier dagen AVG, één tot twee dagen pasta, één dag rijst en één keer in de twee weken patat. Groente maken gemiddeld vijf tot zes dagen deel uit van het menu. 41 procent van de Nederlanders eet zelfs elke dag groente.

Nieuwe recepten
Nederland heeft veel hobbykoks. Ruim de helft van de ondervraagden denkt bewust na over wat hij eet en vindt koken heel leuk. Een derde kijkt regelmatig kookprogramma’s en 3 op de 10 maakt altijd zelf sauzen in plaats van uit een pak of uit een potje. Een derde koopt bij voorkeur biologische producten. De meeste mensen (54 procent) proberen minimaal één keer per maand een nieuw recept uit. En 1 op de 10 doet dat zelfs elke week. Gratis supermarktbladen zijn de meest gebruikte bron voor recepten, gevolgd door receptenwebsites en kookboeken.

Kant-en-klaar
Hoewel Nederlanders graag zelf in de pannen roeren, zijn kant-en-klaar maaltijden niet van het menu verbannen. Ruim een derde eet één keer per twee weken of vaker een kant-en-klaar gerecht. Uit het onderzoek van Jumbo blijkt dat jongeren het vaakst kiezen voor een kant-en-klare optie, 35 procent zelfs één keer per week of vaker.

Superfoods
Van quinoa tot spelt; superfoods zijn aan een enorme opmars bezig. Toch gaat de trend ook aan een heleboel Nederlanders voorbij. Slechts een derde weet wat quinoa is en 20 procent heeft het wel eens gegeten. Een kwart van de Nederlanders zou het (nog) wel eens willen eten. Speltbrood doet het een stuk beter, want 71 procent van de Nederlanders weet wat het is, de helft heeft het wel eens gegeten en 61 procent zou het (nog) wel eens willen eten.

Invloed kinderen
Naast ‘Hoe eet Nederland’, deed Jumbo ook het ‘Wat eten we vandaag’-onderzoek. Zeven dagen lang is iedere dag het menu van ongeveer 140 mensen geregistreerd. In totaal hebben 1.072 mensen meegedaan aan de representatieve steekproef. Zo blijkt dat Nederlanders echte toetjesliefhebbers zijn. Na maar liefst twee derde van de maaltijden komt een toetje op tafel. Favoriet zijn yoghurt, vla en ijs. De menukeuze wordt vooral bepaald door gemak, beschikbare tijd en de restanten in de koelkast. In gezinnen is de voorkeur van de kinderen bij twee op de vijf maaltijden van grote invloed op wat er die avond wordt gekookt.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken