Refurbished artikelen schadelijk voor nieuwe producten
- Food-en-retail
- 27 jan 2015 @ 14:22
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingMerkenOnderzoek
- 27 jan 2015 @ 14:22
- Redactie Food en Retail
Gebruikte artikelen zoals bijvoorbeeld printercartridges of tablets worden steeds vaker hersteld of vernieuwd om vervolgens verkocht te worden tegen een lagere prijs dan het gloednieuwe product. Bedrijven kunnen deze zogenoemde ‘refurbishing’ beter aan de concurrent overlaten dan dit zelf ter hand te nemen, stelt Koert van Ittersum, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij concludeert dat consumenten het nieuwe product minder waarderen wanneer de producent zelf ook tweedehands versies aanbiedt.
Als daarentegen een concurrent het tweedehands product vernieuwt en verkoopt, stijgt de waardering voor het oorspronkelijke nieuwe product.
Onderzoek
Van Ittersum en collega-onderzoekers Vishal Agrawal (Georgetown University, Washington) en Atalay Atasu (Georgia Institute of Technology, Atlanta) publiceren deze onderzoeksresultaten in het artikel ‘Remanufacturing, Third-Party Competition, and Consumers’ Perceived Value of New Products’, dat is verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift Management Science. Zo meldt het persbericht.
Schadelijk voor de verkoop
‘Consumenten danken producten zoals mobiele telefoons of gps-systemen steeds sneller af, terwijl de restwaarde van oude producten hoog kan zijn’, zegt Van Ittersum. ‘Bedrijven kunnen daarvan profiteren, maar de vraag is dan hoe je dat winstgevend kunt doen en zonder de verkoop van je nieuwe producten te schaden. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat de consument het verschil tussen de producten niet goed snapt of twijfels krijgt over de kwaliteit.’
Gedragsexperiment
De onderzoekers keken in een aantal gedragsexperimenten wat het effect is van het bestaan van ‘refurbished’ producten. Van Ittersum: ‘Het blijkt dat wanneer de oorspronkelijke producent de refurbished producten verkoopt, dat dit de waardering van consumenten voor het nieuwe product wel tot 8 procent kan verminderen. Als een derde partij deze refurbishing en verkoop echter op zich neemt, kan dit leiden tot zo’n 7 procent méér waardering voor het nieuwe product. En dat laatste betekent meer winst voor de oorspronkelijke producent.’
Twijfels over kwaliteit
Er is een aantal mogelijke verklaringen voor dit verschil. Van Ittersum: ‘Wanneer een bedrijf zowel nieuwe producten als refurbished versies maakt en verkoopt, ziet de consument beide versies als vergelijkbare producten, waardoor het prijsverschil niet wordt begrepen. Daarnaast ontstaan er twijfels over de kwaliteit omdat het bedrijf klaarblijkelijk veel niet-functionerende producten in bezit heeft. Dit alles zorgt dat de waardering voor het nieuwe product daalt. Als echter een concurrerende partij de vernieuwing op zich neemt, ziet de consument een duidelijk verschil tussen de twee versies. De vernieuwing van het product is immers niet gedaan door de gespecialiseerde oorspronkelijke producent, en zal daarom volgens de consument niet zo goed kunnen zijn als een nieuwe versie.’
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- waardering
- Koert van Ittersum
- onderzoek
- Rijksuniversiteit Groningen
- twijfel
- hoogleraar marketing
- Refurbishing
- gedragsexperiment
- gebruikte artikelen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing