Tweede Kamer overweegt convenant tegen kiloknallers

Tweede Kamer overweegt convenant tegen kiloknallers
  • Food-en-retail
  • 19 jan 2015 @ 10:19
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodPrijsoorlogWinkelen

Vorige week was er in de Tweede Kamer draagvlak om de supermarkten met 'politieke druk' tot een convenant 'Stoppen met Kiloknallen' te dwingen. Er lijkt sprake te zijn van misleiding. Het aantal kiloknallers is het afgelopen jaar namelijk met 19 procent gestegen. Na twee jaar van lichte daling komt het nu weer boven het niveau van 2011. Daarmee negeren de supermarkten afspraken die zij met het kabinet en andere partijen hebben gemaakt.

Deze afspraken betroffen onder meer de verkoop van ‘eerlijke producten voor een eerlijke prijs’ en het stimuleren van diervriendelijker vlees. Zo meldt Wakker Dier in het persbericht. Staatssecretaris Dijksma heeft meerdere malen ‘nadrukkelijk gewaarschuwd’ dat het stunten met vlees ten koste gaat van de volksgezondheid, dierenwelzijn en een eerlijke prijs voor de boeren. De vele vleesschandalen van afgelopen jaar zetten haar pleidooi kracht bij. Voor Wakker Dier is de maat vol: supermarkten die blijven kiloknallen kunnen dit jaar op acties rekenen. Wakker Dier verwacht van de staatssecretaris dat ook zij meer haar tanden laat zien richting supermarkten.

Onderzoek en resultaten
Wakker Dier onderzoekt sinds 2011 van de grootste 8 supermarkten de aanbiedingen in hun reclamefolders en online. In totaal werden de afgelopen 4 jaren meer dan 14 duizend aanbiedingen met vlees geanalyseerd. Het aantal kiloknallers daalde tussen 2011 en 2013 licht, van 312 in 2011, 286 in 2012 (-8%), tot 266 in 2013 (-7%). Afgelopen jaar werd deze daling volgens Wakker Dier teniet gedaan met een aantal van 316 kiloknallers (+19%). Een kiloknaller is industrievlees met een kiloprijs van minder dan €4,12; de gemiddelde prijs van kattenvoer. De stijging in het aantal kiloknallers was niet de enige slechte ontwikkeling. Zo waren er in 2014 meer aanbiedingen van industrievlees (vlees zonder welzijnskeurmerk) ten opzichte van de jaren daarvoor. Het aantal aanbiedingen van biologisch vlees, vlees met een ander keurmerk en vleesvervangers daalde, waar juist een stijging was gehoopt.

GfK
Joop Holla van GfK zette een vergelijking tussen 2013 en 2014 op. De cijfers zijn gebaseerd op de aanbiedingen van de 8 grootste supermarktformules van ons land. Daarmee mogen ze als een betrouwbare weergave van de werkelijkheid gelden. (Bron: Foodlog)


Dijksma: kiloknallers haaks op beleid
In het regeerakkoord van 2012 nam het kabinet het advies van de commissie van Doorn als uitgangspunt voor het beleid rond de vee-industrie. Hierin beloven onder meer de supermarkten stap voor stap toe te werken naar het saneren van industrievlees in 2020. Begin 2013 maakte staatssecretaris Dijksma haar visie bekend voor de kabinetsperiode onder de duidelijke titel ‘eerlijk voedsel voor een eerlijke prijs’. Hierbij zocht ze actief de samenwerking met supermarkten en vroeg hen ‘de komende jaren een tandje bij’ te zetten voor eerlijk voedsel en een eerlijke prijs. In juli 2013 presenteerde de staatssecretaris vol trots afspraken over duurzamer voedsel en diervriendelijker vlees tussen de Alliantie Verduurzaming Voedsel (waaronder de supermarkten) en haar ministerie.

Voedselveiligheid
De supermarkten lijken zich echter weinig aan te trekken van de afspraken met Dijksma. Twee maanden later startten de supermarkten een nieuwe supermarktoorlog tot ergernis van Dijksma: ‘Dat is ook zo jammer aan de supermarktoorlog die nu weer actueel is. De kiloknallers in supermarkten staan haaks op het beleid dat er meer besef moet zijn wat de waarde van goed geproduceerd voedsel is’. April 2014 sprak Dijksma nogmaals duidelijke woorden over kiloknallende supermarkten: ‘Ik heb nadrukkelijk gewaarschuwd voor het stunten met producten onder de kostprijs, overigens niet alleen vlees, omdat het risico’s met zich meebrengt, ook voor de voedselveiligheid. Dat blijkt ook uit het rapport van de OVV…. De supermarkten hebben daar een grote verantwoordelijkheid in. Je moet geen producten willen verkopen onder de kostprijs.’
Wakker Dier verwacht van de staatssecretaris dat ze zich hard zal opstellen richting kiloknallende supermarkten binnen de samenwerkingsverbanden zoals de Alliantie Verduurzaming Voedsel.

Verschillen tussen supermarkten
Er is duidelijk verschil tussen supermarkten in duurzaamheid. C1000 en Emté stunten verreweg het meest met vlees. Albert Heijn en C1000 stunten het vaakst met plofkip. Daarmee promoten zij vreemd genoeg een product waarvan zij zelf eerder verkondigden dat deze niet meer van deze tijd is. Dirk en Dekamarkt sloten zich afgelopen zomer aan bij Jumbo en Deen, die al langer geen reclamestunts meer hebben met plofkip. Albert Heijn heeft de meeste aanbiedingen van vlees met Beter Leven Keurmerk of vleesvervangers, gevolgd door Lidl. (Bron: Foodlog, Wakker Dier)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken