Wouter Kolk volgt bij AH Sander van der Laan op als directeur - nieuwe marketingstrategie verwacht

Wouter Kolk volgt bij AH Sander van der Laan op als directeur - nieuwe marketingstrategie verwacht
  • Food-en-retail
  • 16 jan 2015 @ 11:58
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • PersonaliaMarketing

Wouter Kolk (48) volgt per 1 februari als algemeen directeur van Albert Heijn Sander van der Laan op. De 46-jarige Van der Laan kan terugkijken op een lange en succesvolle loopbaan van zestien jaar bij Ahold, schrijft Ahold. Tegenvallende resultaten op de thuismarkt zouden volgens insiders echter de reden zijn voor de wissel. In het laatste kwartaal van 2014 groeide de omzet van Albert Heijn met 4,5 procent, terwijl Ahold als geheel acht procent groeide: 8,1 miljard euro. De reacties op de wissel lopen uiteen, naar verwachting heeft de benoeming impact op AH's marketingstrategie.

Ahold ceo Dick Boer bedankt Van Der Laan in een officiele reactie voor zijn inzet. 'Met Sander aan het hoofd heeft Albert Heijn spraakmakende campagnes gelanceerd, die vele prijzen in de wacht hebben gesleept, en die door onze klanten zeer zijn gewaardeerd. Albert Heijn heeft zich ontwikkeld tot een echt multi-channel merk, dat verder met succes naar nieuwe regio’s is uitgebreid.'
 

Wouter Kolk (48) zal Van der Laan opvolgen als hoogste baas van Albert Heijn. Kolk werkte vanaf 1991 voor Ahold, onder meer in Azië en als bestuurder van drogisterijketen Etos. Na een uitstapje naar kledingketen WE keerde Kolk in 2013 terug bij Ahold.

Enkele reacties in de media vandaag op de wissel:

'Albert Heijn moet veranderen. En op dat gebied heeft Kolk geen beste staat van dienst. Hij was de baas van Etos, maar die formule staat er niet goed voor. En toen hij de baas was bij WE, is de verandering ook niet van de grond gekomen. WE zit niet eens meer in China.'
MarketingTribune-columnist op platform Food&Retail Paul Moers in het AD.

'Het verleiden van klanten op de winkelvloer, dat heeft hij daar geleerd. Albert Heijn is wat te functioneel geworden. Het aanbod is altijd vers en nooit over de datum, dat zit wel goed. Maar het gevoel, de lekkere trek, daar ontbreekt het soms aan. Hij heeft zelf ideeën, maar hij kan goed luisteren. Als specialist kun je hem overtuigen van jouw idee. Dat respecteert hij. Het is ook de enige manier om goede mensen binnen je concern te houden.'
Oud WE-collega van Kolk Aad Boon ook in het AD.

'Met acteur Harry Piekema verloor Albert Heijn zijn gezicht. Gisteren verloor de supermarktketen ook zijn baas. AH-chef Sander van der Laan moet het veld ruimen. Zijn opvolger heet Wouter Kolk en hij moet Albert Heijn.... Ja, wat moet hij doen. Vernieuwen?'
Hoofdredactie in Trouw

'Ik ben blij dat Wouter uit onze eigen organisatie komt. Hij is een ervaren leider met een sterke staat van dienst binnen het hele bedrijf.'
Dick Boer in de Levensmiddelenkrant.

'Het zou wat warmer mogen. Dus niet alleen vakkenvullers, maar ook een medewerker op de groenteafdeling aan wie je vragen kunt stellen. Consumenten zijn tegenwoordig heel bewust bezig met waar hun voedsel vandaan komt. Albert Heijn heeft het organisatorisch nu perfect voor elkaar, maar er ontbreekt emotie en beleving. Bij Jumbo, met zijn versafdelingen, zie je dat wel.'
Marktonderzoeker Joop Holla van GfK in het FD.

Of de wissel van invloed zal zijn op de bureaurelaties van AH als grootadverteerder, denk aan TBWA\Neboko en MediaPartners voor Allerhande, is nog onbekend. Wel heeft AH bij het afscheid van Piekema een nieuwe reclamelijn aangekondigd en zou rond Allerhande een pitch worden gehouden. (PvWK)


De nieuwe man Wouter Kolk (foto AH)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken