ABN Amro stelt dat retailer dienstverlener wordt
- Food-en-retail
- 12 feb 2015 @ 08:59
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekWinkelen
- 12 feb 2015 @ 08:59
- Redactie Food en Retail
De retailer groeit meer en meer naar een rol als dienstverlener. Daarbij zullen bedrijven met verdienmodellen die gericht zijn op (massa)maatwerk, abonnementen en peer-to-peer consumptie en hergebruik de komende jaren groeien. Dat concludeert ABN Amro in zijn rapport ‘Technologie vraagt om aanpassing verdienmodel in de retail’, dat net verscheen.
Maatwerk, p2p en gemak
‘De consumentenbehoefte verschuift naar maatwerk (mass customisation), gepersonaliseerde aanbiedingen (predictive retailing), gemak (omnichannel) en een positieve winkelervaring’, zo luidt het rapport. ‘3D printen en digitale ontwerpplatforms maken meer maatwerk aan een groot publiek al mogelijk, kunstmatige intelligentie en big data bieden de mogelijkheid gepersonaliseerde aanbiedingen te doen en winkelen gemakkelijker te maken. De toepassing van virtuele realiteit draagt bij aan een positieve winkelervaring.’
Samenwerken
Volgens ABN Amro moeten retailers zich niet meer alleen richten op het verdienen van geld door productverkoop. Consumenten hechten steeds meer waarde aan de toegang tot producten, in plaats van bezit. Daardoor zullen retailers minder verkopen. ‘De rol van het traditionele retailkanaal zal kleiner worden’, schrijft de bank. ‘De verkoop van producten blijft belangrijk, maar dit zal vaker een combinatie zijn van productverkoop en service. Dit betekent dat de retailer steeds meer dienstverlener wordt, waardoor meer samenwerking in de keten nodig zal zijn.’
V&D en Blokker
Het rapport van ABN Amro komt in de week dat Blokker meldt een reorganisatie door te voeren om zijn omnichannel koers verder uit te werken. Het bedrijf zegt nu 'maatregelen te nemen' om bijvoorbeeld problemen als bij vakgenoot V&D te voorkomen. Volgens marktkenner Frank Quix houdt de malaise in het Nederlandse retaillandschap voorlopig nog aan. Hij verwacht dat er dit kwartaal nog verschillende ketens over de kop zullen gaan. Dat is allemaal slechts ten dele het gevolg van de opkomst van e-commerce. (bron: Twinkle)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- predictive retailing
- trends
- winkelervaring
- retail
- Twinkle
- producten
- bezit
- waarde
- gemak
- De consumentenbehoefte verschuift naar maatwerk
- Technologie vraagt om aanpassing verdienmodel in de retail
- p2p
- bank
- maatwerk
- customisation
- ABN Amro
- mass
- rapport
- gepersonaliseerde aanbiedingen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kleine campagne Heinz tegen groot probleem
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing