Conflict over merknaam De Vegetarische Slager

Conflict over merknaam De Vegetarische Slager
  • Food-en-retail
  • 19 feb 2015 @ 11:52
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkFood

Een vleesloze traiteurszaak met vestigingen op de Rozengracht en op Zeeburg te Amsterdam mag niet langer De Vegetarische Slager heten. Er werd tofu als 'speckjes' verkocht, volgens schrijfwijze van DVS-oprichter Jaap Korteweg. Hij had een kort geding aangespannen als eigenaar van het concept De Vegetarische Slager.

Horeca-ondernemer Martin van den Dungen benaderde Korteweg in 2013 om een Amsterdamse keten van vegaslagers te beginnen. Hij mocht de naam gebruiken op voorwaarde dat hij alleen vleesvervangers van Korteweg zou verkopen. Maar Van den Dungen zou al snel bijna alle merkeigen producten de deur uit hebben gedaan, om in de traiteursgerechten gebruik te maken van goedkopere vegetarische 'vlees', meldt Het Parool. Korteweg daarin: 'Er stond op deze niet van ons afkomstige verpakkingen De Vegetarische Slager Amsterdam wat natuurlijk voor de consument gelijkstaat aan De Vegetarische Slager. Er werden "speckjes" verkocht, dat is onze schrijfwijze, gemaakt van tofu. Alles erop gericht om het te doen voorkomen als ons product.'

Duurzame aspecten
De rechter stelde Korteweg in het gelijk. De na-aper moet binnen veertien dagen gebruik van naam en logo van de Vegetarische Slager staken op straffe van een dwangsom. Van den Dungen zegt het een vervelende situatie te vinden. Van den Dungen beraadt zich over een eventueel hoger beroep, maar heeft wel alvast nagedacht over de nieuwe naam: 'We gaan verder als de Vegetarische Traiteur.' Het marktaandeel vleesvervangers neemt toe in Nederland. Uit een recente enquete door MarketingTribune en Netpanel blijkt dat ruim de helft van de Nederlandse consumenten tegenwoordig let op duurzame aspecten.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken