[Onderzoek] Consumptie junkfood stijgt mondiaal harder dan gezond voedsel
- Food-en-retail
- 25 feb 2015 @ 09:14
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodOnderzoek
- 25 feb 2015 @ 09:14
- Redactie Food en Retail
Mensen in rijke landen zijn gezonder gaan eten, maar verorberen ook meer junkfood. Mensen in heel arme landen eten het gezondst en mensen in landen waar net wat meer te besteden is of die inmiddels hun welvaart opbouwen, eten ongezonder dan tevoren. Dit blijkt uit vers onderzoek gefinancierd door de Bill & Melinda Gates Foundation en de Medical Research Council, onlangs gepubliceerd in The Lancet Global Health, in een themanummer over obesitas.
Hoewel wereldwijd de consumptie van gezonde producten is gestegen, wijst het onderzoek uit dat junkfood een nóg grotere sprong maakte, viste Foodblog uit de resultaten. Daarnaast blijkt dat ouderen gezonder eten dan jong volwassenen. Vrouwen letten beter op wat ze eten dan mannen en in Europa zijn België, Letland en Hongarije de landen waar het ongezondst wordt gegeten. Nederland scoort gezondere cijfers dan de Belgen, die overall in de Top Tien staan van landen met de meest ongezonde voedingspatronen. Nederlanders zijn volgens The Lancet gezondere producten gaan consumeren en minder ongezonde producten.
Suikeroverdoses in Nederland
We drinken 'helaas' nog steeds veel gesuikerde dranken, niet voor niets een van de speerpunten in de onlangs door de Consumentenbond en Alliantie voor gezondere voeding gestarte actie. Hoewel de conclusie van de studie niet als een grote verrassing komt, is het wel de eerste grootschalige analyse van wereldwijde voedingspatronen. De studie is het werk van een internationaal team van onderzoekers - de Global Burden of Diseases Nutrition and Chronic Diseases Expert Group (NutriCoDE), die onder leiding van epidemioloog dr. Dariush Mozaffarian 325 voedingsenquêtes uit 187 landen in de periode 1990-2010 analyseerde. (bronnen: The Lancet, Foodblog, Reuters)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- voedingspatronen
- research
- suiker
- food
- junkfood
- NutriCoDE
- Consumentenbond
- studie
- obesitas
- gezond
- vet
- epidemioloog
- vet
- Bill & Melinda Gates
- eten
- consument
- FNLI
- Global Burden of Diseases Nutrition and Chronic Diseases Expert Group
- onderzoek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing