[Onderzoek] Het mannelijke van vlees eten is op zijn retour

[Onderzoek] Het mannelijke van vlees eten is op zijn retour
  • Food-en-retail
  • 24 feb 2015 @ 11:52
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekFood

Vlees eten en mannelijkheid worden vaak met elkaar in verband gebracht onder het motto dat 'echte mannen' bij uitstek grote vleeseters zijn. Dit traditionele verband blijkt op zijn retour te zijn en dat heeft ten minste twee oorzaken. Zo zijn moderne mannen op een andere manier mannelijk dan traditionele en daarnaast heeft het eten van vlees niet meer de bijzondere status die het in het verleden had. Deze ontwikkelingen komen naar voren uit een studie van het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) van de Vrije Universiteit Amsterdam.

De onderzoekers benadrukken het belang van deze ontwikkelingen, omdat ze kunnen bijdragen aan een lagere vleesconsumptie met zowel voordelen voor de gezondheid van de mens als voor de kwaliteit van natuur en milieu. Overigens signaleren zij ook uitzonderingen op dit patroon, want de traditionele man is zeker niet verdwenen en er is een aparte plaats voor het outdoor koken.


Traditionele man-vrouwverschillen
De studie is gebaseerd op een vergelijking van man-vrouwverschillen in de voedselvoorkeuren en -praktijken van een duizendtal jonge volwassenen (18-35 jaar) met een Turks-Nederlandse, Chinees-Nederlandse of autochtoon-Nederlandse achtergrond. Bij de Turkse Nederlanders waren de meest traditionele man-vrouwverschillen te zien en bij de autochtone Nederlanders de minst traditionele; de Chinese Nederlanders namen een flexibele middenpositie in. Deze verschillen hingen samen met mannelijke voorkeuren voor grote of kleine porties vlees en de weigering of juist de bereidheid om minder vlees te consumeren en hierbij rekening te houden met factoren als dierenwelzijn en milieu. (bron: VU Amsterdam)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken