'Leidsche Rijn wordt retailramp die zijn weerga niet kent'

'Leidsche Rijn wordt retailramp die zijn weerga niet kent'
  • Food-en-retail
  • 26 feb 2015 @ 15:03
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • StrategieWinkelen

Meer dan twee op de drie grote Nederlandse winkelformules wil zich niet vestigen in het nieuwe winkelcentrum Leidsche Rijn ontdekte tv-programma EenVandaag in een nog niet gepubliceerd rapport van Q&A Research & Consultancy. De belangrijkste reden om geen winkel te openen is de leegstand in andere centra in de directe omgeving van Leidsche Rijn. Winkelexploitant Corio, die het onderzoek liet uitvoeren, stelt dat de Leidsche Rijn een ‘retailramp’ wordt ‘die zijn weerga niet kent’. De totaalomvang zou van 38.000 naar maximaal 18.000 vierkante meter moeten gaan.

Bij de ontwikkeling van het woon-, werk- en winkelterrein in een polder bij Utrecht werd bij aanvang uitgegaan van 100.000 inwoners, terwijl begin 2014 slechts 30.000 mensen in de Utrechtse wijk woonden. Het geplande retailcentrum in de nieuwbouwwijk zou nu volgens de critici veel te groot van opzet zijn, waardoor er straks te weinig klanten zijn. De oorspronkelijk geplande 48.000 vierkante meter winkeloppervlakte is al teruggebracht naar 38.000, terwijl de gemeente Utrecht nu nadenkt over een voorstel van projectontwikkelaar ASR Vastgoed om daar bovenop nog eens 6.000 vierkante meter extra te schrappen. Corio pleit nu voor een omvang van niet meer dan 18.000 vierkante meter en luidt de noodklok. ‘Aanpassing van de plannen is noodzakelijk om een catastrofe af te wenden’, stelt de vastgoedpartij in een brief aan de gemeenteraad, waaruit het nieuws- en actualiteitenprogramma van AVROTROS op NPO 1 EenVandaag citeert.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken