[Film] Dick Boer: 1000 IT-ers Ahold verbeteren customer experience - Winstgevendheid stijgt licht
- Food-en-retail
- 27 feb 2015 @ 11:55
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkCustomer Journey
- 27 feb 2015 @ 11:55
- Redactie Food en Retail
'Ahold heeft ruim 1000 IT-ers in eigen huis, die op vier internationale locaties werken aan verbetering van de customer experience, in de winkels maar ook op mobiele apparaten', zegt Dick Boer in zijn video-uitleg bij de jaarcijfers over 2014. Ahold wil volgens de eindbaas daarnaast 'deel van de oplossing zijn', als het gaat om mogelijk maken van gezondere keuzes in voedsel en lifestyle. Vaak wordt de voedselindustrie en retail immers louter alleen als oorzaak van de problemen gezien. Bekijk hier de film.
Boer prijst daarnaast zijn internationale medewerkers en staat stil bij het in 2014 verbeterde aanbod in de Verenigde Staten, bij de snel oplopende online verkoop van AH in Nederland en bij de substantiele acquisities in Tjechie. Uit de jaarcijfers blijkt dat AH vorig jaar weliswaar winstmarge inleverde, maar voor het eerst in geruime tijd meer klanten wist te trekken, meer omzet boekte en het marktaandeel vergrootte. De voornaamste reden, aldus topman Dick Boer hiervoor waren 'succesvolle campagnes', zoals de WK-hamsteractie en de kristalglasactie. AH grossiert de laatste jaren in marketingacties, momenteel staat het sparen van plantjes voor moestuintjes centraal. Belangrijk bij zulke promoties, zo benadrukt woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn vandaag in de Volkskrant, is dat de actie klanten naar de winkel lokt die er normaal niet komen. En dat die mensen, omdat het in de supermarkt bevalt, na de promotie terugkeren. Daarin lijkt deze dochter van Ahold te slagen.
Branded video
De cashflow van het bedrijf schoot over de miljard euro, het netto inkomen staat het afgelopen jaar op 791 miljoen euro. In de film die u hieronder kunt aanklikken, spreekt de Ahold-ceo tenslotte zijn verwachting uit dat de Ahold-bedrijven 'een fantastische toekomst' tegemoet gaan. Na het uitbrengen van de cijfers en deze branded video-film, steeg de koers van het aandeel Ahold significant. Hieronder de kerncijfers op een rij. (PvWK)
Klik hier voor de ruim 6 minuten durende videopresentatie van Ahold's eindbaas Dick Boer over 2014 en zijn toekomstplannen 2015.
Kerncijfers
* Omzet Ahold Q4: € 8,1 miljard, een stijging van 7,9% door valuta-effecten en een verbeterde omzetontwikkeling (een stijging van 2,6% tegen constante wisselkoersen)
* Onderliggende operationele marge is 3,7%; exclusief de impact van de SPAR acquisitie stabiel ten opzichte van de vorige twee kwartalen op 3,9%
* Simplicity programma 2012-2014 realiseerde € 865 miljoen; nieuw doel 2015: € 350 miljoen
* Sterke vrije kasstroom in Q4 resulteerde in een vrije kasstroom van € 1.055 miljoen in 2014
* Dividend: stijging van 2,1% naar € 0,48 per aandeel
* Nieuw aandeleninkoopprogramma: € 500 miljoen in de komende 12 maanden
(bron: Ahold)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- winkels
- pick up
- experience
- AH
- mobiele apparaten
- 1000
- digitaal
- customer journey
- jaarcijfers
- shoppermarketing
- customer experience
- video
- IT-ers
- online
- internationale locaties werken
- Ahold
- Zaandam
- winkelvloer
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing