Coca-Cola Nederland start 'éénmerkstrategie'
- Food-en-retail
- 5 mrt 2015 @ 10:14
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - StrategieFood
- 5 mrt 2015 @ 10:14
- Redactie Food en Retail
Coca-Cola Nederland heeft vandaag aangekondigd dat het complete productportfolio van Coca-Cola – met onder andere Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero en Coca-Cola life – zal worden samengevoegd onder een nieuwe 'éénmerkstrategie'. De gezamenlijke identiteit, reclamecampagnes en andere communicatiemiddelen benadrukken de keuze aan varianten binnen het portfolio. Zie hier de 4 uitgangspunten voor de nieuwe marketingstrategie.
Coca-Cola staat al sinds de introductie van het oorspronkelijke merk ruim honderd jaar geleden bekend als een verfrissend drankje met een heerlijke smaak, dat naar eigen zeggen wereldwijd ‘happiness’ wil verspreiden.
In de loop der jaren zette Coca-Cola innovatieve nieuwe merken met een eigen identiteit in de markt. Dit deed zij om te kunnen inspelen op de veranderende smaakvoorkeuren, voedingsgewoonten en de leefstijl van de consument. Consumenten kunnen daardoor zelf kiezen welke smaak zij willen en of zij een drankje met of zonder calorieën en cafeïne wilden, maar in alle gevallen toch kunnen genieten van de heerlijke smaak van Coca-Cola.
Iconisch imago
'Vanaf vandaag worden alle Coca-Colamerken onder één herkenbaar merk geschaard. Dit gebeurt in een nieuwe aanpak waarbij het iconische imago van de oorspronkelijke Coca-Cola wordt doorgetrokken naar de andere producten binnen het Coca-Colaportfolio. Op de verpakkingen, stromen vanaf maart in, en in reclame-uitingen, vanaf half mei, wordt de nadruk gelegd op de specifieke kenmerken en ingrediënten van de producten, zodat consumenten gemakkelijker en bewust de juiste keuze kunnen maken', meldt Coca-Cola Nederland nu vanuit het hoofdkantoor te Rotterdam.
In Nederland heeft deze éénmerkstrategie aldus Coke de volgende vier uitgangspunten:
* In plaats van de losstaande merken Coca-Cola, Coca-Cola life, Coca-Cola light en
Coca-Cola Zero, is er één iconische Coca-Cola zichtbaar in Nederland, ondersteund door de vier varianten;
* De Coca-Colavarianten zonder calorieën worden nu ook meegenomen in de sign off van de Coca-Cola-televisiereclames en in alle andere communicatiemiddelen;
* De branding op alle Coca-Colablikjes en -flessen - ongeacht of het gezoet is met suiker of door zoetstoffen met een laag caloriegehalte en of ze nu wel of geen cafeïne bevatten, in kersen- of vanillesmaak zijn - zal volledig in dezelfde stijl zijn. De verschillende kleuren zullen de varianten van elkaar onderscheiden;
* Op de verpakking is duidelijke informatie zichtbaar, met een heldere omschrijving van de voordelen van iedere Coca-Cola in de range, bijvoorbeeld ‘zero sugar, zero calories’.
Bewust kiezen
De introductie van een éénmerkstrategie waarin de keuze van de consument centraal staat, is een belangrijke mijlpaal voor Coca-Cola Nederland, meldt communicatiedame Annemarije Pikaar van het bedrijf. 'Deze nieuwe strategie legt de nadruk op de specifieke productkenmerken van de verschillende varianten, zodat consumenten eenvoudig en weloverwogen kunnen kiezen naar welke Coca-Cola hun voorkeur uitgaat.'
'We beschouwen het feit dat Coca-Cola één van de meest geliefde en iconische merken ter wereld is als een groot voorrecht. Met onze nieuwe overkoepelende strategie wordt Coca-Cola nog duidelijker één grote familie. Hiervan maken zowel de frisdranken zonder of met minder calorieën als de originele Coca-Cola deel uit. Onze reclames zullen hier ook op inspelen. Of je nu kiest voor ‘the real thing’ of een caloriearme drank, je drinkt altijd een Coca-Cola, vult Jeroen Lampe aan, senior brand activation manager van Coca-Cola Nederland. 'Dit initiatief ondersteunt Coca-Cola’s ambitie om gemeenschappen gezonder en gelukkiger te maken. De strategie sluit aan op bestaande activiteiten in Nederland, zoals de introductie van Coca-Cola life en het in bewegen brengen van middelbare scholieren als partner van Olympic Moves.' (PvWK)
Iconische producten, eenzelfde noemer
Achtergrond over Coca-Cola Nederland
Coca-Cola is ’s werelds grootste producent van niet-alcoholische dranken en brengt in Nederland vijftien merken op de markt, waaronder Coca-Cola, Coca-Cola Zero, Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Aquarius, Minute Maid, Nestea, Kinley, Chaudfontaine, Monster, Fernandes, Dr Pepper, Capri-Sun en Schweppes. Het bedrijf bouwt sterke merken van de hoogste kwaliteit die passen binnen een gebalanceerde leefstijl. Voor haar activiteiten, die met respect voor het milieu worden uitgevoerd, heeft Coca-Cola in Nederland 850 medewerkers verdeeld over twee vestigingen.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- eenmerkstrategie
- Annemarije Pikaar
- dorst
- Aquarius
- suiker
- marketing
- Coca-Cola
- Minute Maid
- gezond
- koolzuur
- Life
- Sprite
- softdrink
- Coke
- Coca-Cola Zero
- Coca-Cola light
- Jeroen Lampe
- merk
- Fanta
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kleine campagne Heinz tegen groot probleem
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing