Wecycle start met 'phygital marketing' bij 2500 winkels

Wecycle start met 'phygital marketing' bij 2500 winkels
  • Food-en-retail
  • 26 mrt 2015 @ 16:12
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Innovatie

In 2.500 winkels staan Wecycle-inzamelmeubels voor afgedankte kleine elektrische apparaten en energiezuinige lampen (e-waste). Deze zijn onderdeel van de ‘Recycle Games’, meldt het bedrijf. Hiermee wil Wecycle een brug slaan tussen de fysieke winkel en de online omgeving. Doel is om via de Recycle Games de inzamelmeubels te promoten en meer e-waste in te zamelen. Wecycle organiseert de inzameling en recycling van 'e-waste'. En dat is een kwestie van 'phygital marketing', een mix tussen fysiek en digitaal, aldus het meubelmerk.

Met de Recycle Games vervangt Wecycle het traditionele point of sale-materiaal door online games. Hiermee wordt de consument vooraf en niet pas in de winkel geïnformeerd over de mogelijkheid om klein e-waste in te leveren voor recycling. Ook dragen de Recycle Games zelf bewust en onbewust bij aan het juiste gedrag. De gedragsverandering begint thuis en wordt in de winkel in praktijk gebracht. Wecycle biedt winkels en consumenten tot einde dit jaar drie games aan. 

Werking games
De klant kan de eerste twee levels direct spelen op zijn desktop, tablet of smartphone, meldt het bedrijf. 'Om de levels 3 en 4 te spelen, moet het spel worden ontgrendeld in de winkel. Dit kan bij elk Wecycle-inzamelmeubel voor kleine elektrische apparaten en/of spaarlampen. Als een klant bij een inzamelmeubel in de buurt is, wordt het spel gratis ontgrendeld zodat verder kan worden gespeeld. Dit werkt via GPS (Global Positioning System, red.). Spelen is gratis.' Meer informatie staat hier online.

Retailondersteuning
De winkels met de Wecycle-inzamelmeubels hebben communicatiemateriaal ontvangen, om de Recycle Games in hun eigen kanalen te promoten. Het doel van deze communicatie-ondersteuning is meerledig: het vergroot het bewustzijn van de consument, het promoot de inzamelmeubels en het levert traffic op voor de winkels.

Traffic
De Wecycle-inzamelmeubels voor 'e-waste' staan bij elektronicazaken, supermarkten, bouwmarkten, tuincentra en woonwinkels. Uit onderzoek onder leiding van kennis- en expertisecentrum ISMI blijkt dat maar liefst 70 procent van de consumenten aangeeft gebruik te gaan maken van de inzamelmeubels als ze de locatie weten. 42 procent geeft aan eerder een nieuw product te kopen als er een inzamelmeubel in de winkel staat.

Over Wecycle
Wecycle is de stichting die sinds 1999 de inzameling en recycling van afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen (e-waste) organiseert. Wecycle garandeert naar eigen zeggen 'optimale recycling van alle e-waste.' De stichting onderhoudt een landelijk dekkend inzamelnetwerk door samen te werken met gemeenten, winkels, kringloopbedrijven, installateurs en kinderboerderijen. Wecycle werkt in opdracht van ruim 1.500 producenten en importeurs.



 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken