Bezorgdheid over invloed TTIP op foodsector

Bezorgdheid over invloed TTIP op foodsector
  • Food-en-retail
  • 3 apr 2015 @ 09:14
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodPolitiek

De Tweede Kamer heeft een motie over handelsverdrag TTIP aangenomen, waarin staat dat dit verdrag niet met de nationale rechtssystemen mag botsen. Ook voorziet de motie erin dat het handelsverdrag de democratische waarden van Nederland zal respecteren. Hij is ingediend door Gert-Jan Segers, Jesse Klaver, Pieter Omtzigt en Harry van Bommel. TTIP zou verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor onder meer de food- en agrosector in Nederland en daarmee op de producten die in het winkelschap verschijnen. De motie perkt deze gevolgen nu in.

Om handelsverdrag TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership), waarover de EU en de VS op dit moment onderhandelen, is al jaren veel te doen. In het verdrag willen de EU en de VS ongelijksoortige, soms diep verankerde handelsregels gelijkschakelen, en dat op tal van terreinen. Nu sprak de Kamer zich uit over grenzen van TTIP. Volgens een tweet van Segers stemde de voltallige Kamer voor de motie - behalve de VVD. Al eerder toonden consumenten zich bezorgd over de mogelijke gevolgen van het verdrag. Zo tekenden ruim 10.000 mensen deze petitie en ruim 1,6 miljoen deze kritiek. TTIP zou definities van veilig voedsel op de helling zetten, de weg vrijmaken voor exclusief geclaimd, genetisch gemanipuleerd voedsel van bedrijven als Monsanto.

Verontruste consumenten
'Officiële studies (over TTIP, red.) gaan volledig voorbij aan wat wederzijdse erkenning van marktstandaarden betekenen voor democratische afgesproken nationale eisen aan goederen en diensten. Veel is er − terecht − op internet te doen over genetisch gemodificeerd voedsel, chloorkippen, dierproeven in de farmaceutische sector, voedselveiligheid en wat dies meer zij, die in de VS geaccepteerd zijn en in Europa niet en onder TTIP ook hier verkocht moeten kunnen worden', schrijft Ewald Engelen op de Correspondent. De dreigende goedkeuring van het verdrag leidde al tot verschillende demonstraties door veronruste consumenten in heel Europa.

Frankenstein food
'GMO- (genetisch gemanipuleerde organismen, red.) marktleider Monsanto trok in juli 2013 al haar aanvragen voor de teelt van GMO-gewassen in de EU terug, een atypische zet voor een bedrijf dat zich nooit iets heeft aangetrokken van publieke weerstand. In dezelfde maand gingen de onderhandelingen van TTIP van start en ook Monsanto heeft een rol aan de onderhandelingstafel. De perfecte manier voor Monsanto om via een geheime achterdeur haar GMO’s op de Europese markt en akkers te krijgen', schrijft GEO Watch Belgium op Facebook. 'Genetisch gemanipuleerde gewassen komen veel voor in de VS terwijl ze in de EU streng worden gereguleerd. De EU heeft ook rundvlees uit de VS dat met hormonen is behandeld verboden', erkent Marie Schaake die in het Europees Parlement zitting heeft namens de Alliance of Liberals and Democrats.

Positieve kanten
Het TTIP-verdrag kent volgens haar dan ook nog verschillende struikelblokken, aldus haar weblog. Maar, zegt Schaake: 'door het belang van handel met de VS voor Nederland zou het TTIP grote voordelen hebben voor de Nederlandse economie. Een breed verdrag zou structureel vier miljard euro opleveren voor de Nederlandse economie. Een beperkt verdrag zou 1,4 miljard euro opleveren. De agrarische, chemische en hightech sectoren zouden het meest profiteren van een breed partnerschap. 44 procent van alle Nederlanders werkt bij een bedrijf dat exporteert. Daarom zou het TTIP ook op banen en salarissen een positief effect kunnen hebben.'
De soevereiniteit van Nederland bij uitvoering en erkenning van onderdelen van TTIP staat in Den Haag nu in elk geval niet meer ter discussie, waarmee ook de controle over toekomstige voeding en gewassen onder democratische, lokale controle blijft.
(PvWK)


De net ondertekende TTIP-motie

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken