Waarschuwing tegen zoete frisdrank op komst

Waarschuwing tegen zoete frisdrank op komst
  • Food-en-retail
  • 16 apr 2015 @ 13:38
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOPolitiekFood

In enkele 'progressievere' staten van de V.S. lijkt een waarschuwing tegen zoete frisdrank op komst. Logo’s met een waarschuwing tegen suiker -net als in Nederland op sigaretten staan- zouden een succesvolle toekomst te wachten staan, stelt NPR-blog The Salt. Hier een mock up van zo'n flesje en de achtergrond van de plannen, die zomaar zouden kunnen overwaaien naar West Europa, waar dezelfde bezorgdheid over ziekmakend en overmatig suikergebruik in veel producten heerst.

Suiker is het nieuwe vet. 'Van verschillende kanten is de aanval op toegevoegde suikers ingezet, ook in Nederland. Versuikering van ons eten en drinken door toegevoegde suikers is de grootste boosdoener. Je vindt ze in frisdranken en andere suikerhoudende dranken - sportdranken, vitaminedrankjes en thee', constateert Foodblog. Op dit platform Food & Retail is de suikerdiscussie al vaak langsgekomen. De voedingsindustrie FNLI reageerde recent in MarketingTribune op aantijgingen van de Consumentenbond en Radar wegens ongezond voedselaanbod, waarvan veel suikerhoudend, en reclame hiervoor richting kinderen.

Anti suiker-oorlog
In Amerika lukten initiatieven van onder meer oud-burgemeester Michael Bloomberg van New York om suikerconsumptie met wetgeving te beperken nog niet. Intussen onderkende een commissie in opdracht van president Obama onlangs dat suiker nog veel slechter is dan overmatig vetgebruik. Voor de staten New York en Californië liggen nu voorstellen klaar om mierzoete frisdranken te labelen met een waarschuwing (zie voorbeeld hieronder). De Californische senator en auteur van het label-wetsvoorstel, Bill Monning, vindt dat iedereen recht heeft op deze waarschuwing. ‘Als we de gezondheidsproblemen kennen, moet de consument dit ook te horen krijgen.' Het wachten is op het eerste etiket in Nederland ofwel rigoreuzere suikerreductie in tal van producten. (bronnen: NPR, FNLI, FL, MT)

Hier het Engelstalige artikel in NPR


Mock up van een nieuw frisdrankflesje met waarschuwing

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken