'Ambachtelijk' voor consument vaak holle term
- Food-en-retail
- 26 mei 2015 @ 15:26
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekMarketing
- 26 mei 2015 @ 15:26
- Redactie Food en Retail
Een meerderheid van Nederlandse consumenten is van mening dat de term ‘ambachtelijk’ in de supermarkt slechts een 'marketingbegrip' is, waarmee (helaas) geen geleerd jargon maar een 'holle term' wordt bedoeld. De klant gelooft het ambachtelijk verhaal niet, dat in veel supermarkten en winkels wordt verteld. Dit blijkt uit een enquête van de Consumentenbond (n=700).
Jumbo geeft volgens de Consumentenbond als enige formule open toe dat het gebruik van het woord 'ambachtelijk' een commerciële marketingkeuze is. De Bond onderzocht de producten van Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo en Lidl die worden verkocht onder de noemer 'ambachtelijk'. Uit dit onderzoek blijkt volgens de onderzoekers dat verschillende producten niet op ambachtelijke wijze zijn bereid. ‘De verpakkingen zien er traditioneel uit, maar de producten zelf zijn minder ambachtelijk. Zo bevatten de ambachtelijke zeezout & zwarte peper chips van Albert Heijn bijvoorbeeld suiker, uipoeder, gistextract en aroma’s en de ambachtelijke Oma’s Poffertjes van Lidl water, melkpoeder, aroma’s en emulgator. Lidl heeft deze poffertjes inmiddels uit de handel genomen en ook de Aldi ambachtelijke eiersalade en de Albert Heijn ambachtelijke tartaar zijn verdwenen uit de schappen’, aldus de bond.
Duidelijker richtlijnen nodig
De Consumentenbond pleit er dan ook voor dat er duidelijke richtlijnen komen voor het gebruik van de term ‘ambachtelijk’. Directeur Bart Combée van de Consumentenbond: ‘Nederland kan een voorbeeld nemen aan Ierland, daar heeft de toezichthouder onlangs voorgeschreven wanneer een fabrikant een product ambachtelijk mag noemen.’ Consumenten verwachten volgens de organisatie bij een ambachtelijk product authentieke ingrediënten, een bereiding door ambachtslieden en handwerk in plaats van fabrieksproductie. (bronnen: Consumentengids, Distrifood, Consumentenbond)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- gebakken lucht
- Consumentenbond
- commercieël
- Jumbo
- ormule
- ambachtelijk
- Albert Heijn
- Lidl
- consumenten
- Bond
- Coop
- noemer
- Aldi
- Jumbo
- Consumentengids
- richtlijnen
- vertrouwen
- marketing
- woord
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing