[fusie] Delhaize biedt Ahold digitale voorsprong

[fusie] Delhaize biedt Ahold digitale voorsprong
  • Food-en-retail
  • 11 mei 2015 @ 11:18
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkMarketingFood

Supermarktgiganten Ahold en Delhaize stevenen af op een fusie, volgens de Belgische krant De Tijd. 'Niet alleen passen de bedrijven bij elkaar, in digitaal opzicht zijn de Belgen zelfs al een stapje verder', reageren experts. Met de combinatie van 22 procent marktaandeel van Delhaize zou Albert Heijn Colruyt als Belgisch marktleider kunnen passeren. Met een fusie zouden Ahold en Delhaize qua marktwaarde doorstoten tot de vijf grootste supermarktconcerns ter wereld.

Ahold is de grootste van de twee: de marktwaarde (15,4 miljard euro) is ruim twee keer zo groot als die van Delhaize (7,5 miljard euro). Er is een sterke strategische rationale voor het samenvoegen van Ahold en Delhaize, stelt analist Marco Gulpers van ING, nadat dit weekend in de media werd gerept over fusiegesprekken tussen de twee grootgrutters. Gulpers wijst er in het FD op dat de twee supermarktketens slechts beperkte overlap in Europa kennen en elkaar in Amerika goed aanvullen. 'Verder kunnen de twee grootgrutters van elkaars kennis en kunde profiteren.' Hij schat dat een combinatie van Ahold en Delhaize circa 375 miljoen euro tot een half miljard aan synergievoordelen kan opleveren. Delhaize werd in 1867 opgericht door de familie Delhaize en zijn broers vlakbij Charleroi.

Sterk met thuiswinkelen
Tegenwoordig is de Delhaize Groep actief in België, Luxemburg, Griekenland, Bulgarije, Servië, Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Roemenië, Indonesië en de Verenigde Staten. In totaal beschikt het concern over 2673 winkels, waarvan 775 in België. 'En al zes jaar verkoopt het bedrijf al zijn boodschappen online. Onder meer via de wijnshop Delhaizewineworld.be en Caddyhome.be, een boodschappendienst die thuis bezorgt. Delhaize was zelfs de eerste Belgische supermarktketen die zijn complete assortiment ging verkopen op internet. Een eerste mobiele app kwam er in 2011. In 2013 lanceerde Delhaize een tweede app Delhaize Duel, die antwoord geeft op de vraag ‘Wat eten we vandaag?’, meldt Emerce. Daarnaast werkt het retailmerk met reclamezuilen met QR-codes die verwijzen naar Delhaize Direct. Delhaize werkt in België bovendien al met ibeacon-technologie. De koers Ahold stond na een kwartier handel in Amsterdam op € 18,66, een stijging van ruim 8 procent, meldt het FD. Officieel doen beide bedrijven er nog het zwijgen toe. Delhaize geeft geen commentaar, terwijl Ahold niet zegt te willen reageren 'op geruchten in de markt'. (PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken