Spectaculair Haussmann-warenhuis met foodhall opent op Rokin
- Food-en-retail
- 11 mei 2015 @ 09:20
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenFood
- 11 mei 2015 @ 09:20
- Redactie Food en Retail
Op het Amsterdamse Rokin is gestart met de nieuwbouw van twee warenhuizen, waaronder de spectaculaire vestiging van het nieuwe warenhuis Haussmann (zie artist impression), dat nadrukkelijk in het luxe retailsegment wordt gepositioneerd. Daarnaast verrijst de nieuwe flagshipstore van Marks & Spencer. Het nieuwe luxe warenhuis Haussmann krijgt ook een foodhall aan het achter het Rokin gelegen plein van de Nes en de Brakke Grond. Opdrachtgever van het gebouw is Emmes Group, drijvende kracht achter de Rokin District ontwikkeling. Aanstaande concurrent de Bijenkorf juicht de komst van Haussmann toe.
De reden dat initiator en ondernemer Frans van der Kraan, oud sales directeur V&D, koos voor een nog luxere variant van de Bijenkorf, is 'de ondervertegenwoordiging' van luxe in Amsterdam en Nederland. 'Door het verloren gaan van Metz en de Bonneterie zijn de Nederlandse bestedingen in het luxesegment de helft van bestedingen in New York of Barcelona, terwijl de uitgaven aan vier- en vijfsterrenhotels op een internationaal gemiddelde liggen', zegt Van der Kraan in Het Parool. In het grootste deel van Haussmann, dat binnenkort bereikbaar wordt vanuit de nog in aanleg zijnde Noord/Zuidlijnhalte Rokin, wordt fashion verkocht met volgens Van Der Kraan grote namen als Chanel, Valentino en Cavalli. Om de twintigers en dertigers in Amsterdam aan te spreken gaat hij ook jongere, eigentijdse en meer betaalbare mode verkopen. 'Denk aan Red Valentino en Just Cavalli.'
De bezoekers keren terug
'De missie van Haussmann is om de warenhuis winkelformule te herdefiniëren door het ontwikkelen van een nieuwe standaard op het gebied van good living en taste. Dit gaat veel verder dan wat de huidige conventionele warenhuizen op dit moment kunnen bieden. Haussmann streeft er naar om haar klanten echt te raken en te inspireren door het aanbieden van een combinatie van kwalitatief zeer hoogwaardige producten, food en non-food, innovatieve serviceconcepten en het gebruik van de nieuwste technologie', zegt Van Der Kraan in Transport Online.
7.000 vierkante meter winkelruimte
Haussmann biedt straks ook opkomende internationale merken en reserveert binnen de 7.000 vierkante meter grote winkel ook ruimte voor Nederlandse mode-, meubel- en woondecoratieontwerpers. Daarnaast richt een aanzienlijk deel van het bedrijf warenhuis zich op voedsel. In mei 2016 opent reeds een grote foodhall aan de Nes en de Brakke Grond, in wat in de zeventiende eeuw de Vleeshal werd genoemd. De foodhall zal kleine gerechten verkopen, maar dient ook als traiteur en als markt. Ook opent een chic restaurant op de bovenste verdieping van het pand. Opmerkelijk is dat net het restaurant van NRC Media even verderop sloot, ondermeer omdat men er door de vertraagde Noord-Zuid lijn de loop er niet in kreeg.
Rokin opnieuw exclusief winkelgebied
Dezer dagen opent ook het vernieuwde Scheltema haar flagshipstore op het Rokin. Op jaarbasis verwacht Haussmann 1,4 miljoen klanten. De winkel is genoemd naar de Parijzenaar baron Haussmann. Het nieuwe warenhuis opent in september 2016 en vormt een optimistisch en krachtig gebaar, in tijden dat veel winkelformules hun strategie herzien of inkrimpen door de opkomst van webwinkels. Het in dezelfde vijver vissende Bijenkorf meldt in een reactie niet bang te zijn voor Haussmann, er zou voldoende ruimte voor beide spelers in het luxesegment zijn en hierdoor trekt Amsterdam centrum juist meer rijke bezoekers. Precies wat ook de gemeente wil in het wat verloederde postcodegebied '1012'... het Rokin komt weer tot leven.
(PvWK, bronnen: Parool, Transport Online, ANP, Nu en Emmes)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- gepositioneerd
- Emmes Group
- 1012
- opening
- zie artist impression
- Dam
- flagshipstore
- luxe warenhuis
- foodhall
- de Brakke Grond
- luxe
- Rokin District
- gebouw
- Marks & Spencer
- Rokin
- retailsegment
- Nes
- nieuw
- Haussmann
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing