Anti-voedselverspilling restaurant Instock van pop-up naar permanent
- Food-en-retail
- 16 jun 2015 @ 11:53
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodIntroductie
- 16 jun 2015 @ 11:53
- Redactie Food en Retail
Instock opent een café restaurant op de Czaar Peterstraat 21 in Amsterdam. Na het succesvolle pop-up restaurant op het Westergasterrein wordt het initiatief op een permanente locatie voortgezet. Iedere dag kan men hier ontbijten, lunchen en dineren met gerechten die worden gemaakt van producten die anders waren verspild. Bovendien wordt een gevarieerd programma aangeboden met evenementen waarbij 'food' het centrale thema is.
De initiatiefnemers van Instock hebben de smaak te pakken. Voedsel is niet om weg te gooien. Toch wordt er nog steeds één derde van al het eten verspild. Na het opstarten van het Instock pop-up restaurant, volgde al snel een afhaalwinkel (de Instock Toko) en een foodtruck. Zaterdag opent het nieuwe café restaurant op een permanente locatie in de opkomende Czaar Peterbuurt. Door iedere dag ontbijt, lunch en diner aan te bieden in het restaurant, kan Instock nu nog meer eten redden van de afvalbak. Commentaar van de trotse initiatiefnemers: 'het tijdelijke pand op het Westergasterrein was een perfecte manier om op te starten. Het is een uitdaging om elke dag de logistiek te organiseren om het eten op te halen. Bovendien vergt het veel creativiteit om steeds nieuwe menu’s te bedenken. Standaardiseren is niet mogelijk door het wisselende aanbod van producten. Maar dankzij de pop-up locatie weten we dat het haalbaar is.'
Meer dan een restaurant
Het restaurant krijgt een gevarieerde programmering met voedselgerelateerde onderwerpen voor een breed publiek. Kennis over ons voedselsysteem en eten als verbindende factor staan hierin centraal. Zo krijgen ondernemers uit de buurt een podium tijdens de 'Czaar Peter Food Nights' en is er een expositie van ‘The True Size of Food’ met een visuele weergave van onze absurde omgang met eten.
Food rescue
’s Ochtends rijden ‘food rescuers’ in een elektrisch wagentje langs een aantal Albert Heijn filialen. Daar worden producten klaargezet die niet meer verkocht kunnen worden maar nog wel aan de wettelijke eisen voldoen. Hierbij gaat het dus niet om producten die over de datum zijn maar om bijvoorbeeld brood van een dag oud of groenten, fruit en aardappelen die net niet mooi genoeg zijn. Maar ook producenten die leveren aan de supermarkt hebben vaak reststromen. Instock krijgt steeds meer toegang tot deze reststromen, waardoor de producten alsnog een goede bestemming krijgen.
Over Instock
Inmiddels zijn er volgens de initiatoren bij Instock al meer dan 40.000 borden met eten 'gered' en is de ambitie om door te groeien. Selma Seddik, Bart Roetert, Merel Laarman en Freke van Nimwegen kwamen op het idee van Instock tijdens hun traineeship bij Albert Heijn. Zij werden geconfronteerd met het thema voedselverspilling en besloten samen een ondernemersplan te schrijven. Vervolgens kreeg het viertal alle vrijheid om dit plan vanuit hun dienstverband te realiseren. Het steunen van deze vorm van innovatie en sociaal ondernemerschap is nieuw binnen Albert Heijn. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Merel Laarman
- Selma Seddik
- programmering
- verspilling
- eten
- Freke van Nimwegen
- honger
- over datum
- Bart Roetert
- gevarieerd
- goede daad
- rijp
- MVO
- leu8
- restaurant
- Instock
- smaak
- dankbaar
- overschot
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing