[In de kroeg met] Mathieu Meyer, marketingmanager Douwe Egberts

[In de kroeg met] Mathieu Meyer, marketingmanager Douwe Egberts
  • Food-en-retail
  • 18 jun 2015 @ 15:23
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Interview

Mathieu Meyer (34) is ruim twee jaar marketingmanager bij Douwe Egberts Nederland en onder meer verantwoordelijk voor het merk Senseo en voor loyaliteit (het D.E-waardepuntenprogramma). Een marketingman die vanuit sales is gestart en daar nog steeds blij om is. Koffie heeft zijn bovenmatige belangstelling, net als muziek. MarketingTribune spreekt hem in restaurant Willems in Amsterdam, de zaak van zijn broer Mark.

Waarom heeft u voor marketing gekozen?
Na mijn studie Bedrijfskunde heb ik vijf jaar bij Procter & Gamble in de sales gewerkt. Heel bewust, omdat ik dat graag aan het begin van mijn loopbaan wilde doen. Ik heb er veel van geleerd en het is handig als je als marketeer de saleservaring hebt. Overigens was marketing geen uitgemaakte zaak: ik had ook zomaar gevechtsvlieger of arts geworden kunnen zijn. Ik heb daar uiteindelijk niet voor gekozen omdat ik een beroep wilde uitoefenen die me niet aan een locatie zou binden.

Wat is leuk aan marketing?
Uitermate leuk is dat marketing veel impact kan hebben. Zo staat Senseo in meer dan de helft van de huishoudens in Nederland. Koffie is relevant voor veel mensen, zowel op het werk als thuis. Iedereen heeft er een gevoel bij en een mening over. En ook leuk is dat ik vanuit mijn functie bij D.E het hele spectrum meemaak. Ik ben betrokken bij product- en campagneontwikkeling. Ik sta bij grote introducties ook zelf te presenteren voor klanten of voor de pers. Dat maakt marketing in mijn geval erg divers en daarmee interessant

Wat is minder leuk?
Ik ben gestart in de sales en daarin heb je uiteraard meer direct klantencontact. Je zit dichter op de deals. Dat mis ik in mijn baan als marketingmanager soms.

Wat was een aantrekkelijke case in de afgelopen tijd?
In de afgelopen anderhalf jaar hebben we Senseo als merk volledig door de molen gehaald. Senseo is nu 15 jaar op de markt en de uitdaging is om een merk spannend en relevant te laten blijven. Vandaar een volledige herlancering met nieuwe merkpositionering, verbeterde blends, verpakkingen, een nieuwe campagne en een volledig nieuw CRM-programma. En nog steeds maar 11 cent per kopje!

Wat is de grootste challenge in marketing anno 2015?
Toch wel de enorme diversiteit van mediaconsumptie en hoe daarmee om te gaan. Het wordt lastiger om de klant te bereiken via een bepaald kanaal. Vroeger was het gewoon televisie, nu is dat heel divers. Anderzijds is het relatief makkelijker om groepen mensen precies te targeten waardoor je minder waste hebt.

Wat is uw gemoedstoestand?
Energiek, positief en bewust dankbaar voor een goede gezondheid. Ik ben erg blij met mijn werk en alles wat er op mijn pad komt. Ik draag geen grootste angst mee, maar het moge duidelijk zijn dat ik er niet aan moet denken dat mijn gezin iets overkomt.

Wat doet u om te ontspannen?
Ik loop al hard sinds mijn zestiende. Ik heb de marathon van New York gelopen. Sinds kort zit ik ook op de racefiets. Senseo is sponsor van de start van de Tour de France. Binnen ons bedrijf is het idee ontstaan om op 27 juni vanuit onze vestiging in Grimbergen (België) naar Utrecht te fietsen, een tocht van 175 kilometer. Reizen vind ik ook ontspannend en inspirerend, net als muziek maken en luisteren. Ik ben zanger geweest in onder meer de Hermes House Band en ik speel al vanaf mijn 12de jaar saxofoon.

Wat is uw grootste geluk?
Mijn gezin. Ik beleef dat heel bewust. De kinderen kunnen vaak voor mooie en ontroerende momenten zorgen. Heel prettig!

Wat staat bovenaan uw bucketlist?
Een wereldreis maken samen met mijn vrouw en kinderen. Gaat zeker gebeuren. Ik denk aan een reis door de VS of Australië en Nieuw-Zeeland. Het lijkt me fantastisch om te doen en die ervaring met elkaar te hebben.

Wat is de volgende werkstek?
Binnen D.E barst het voorlopig van de mooie merken. Ik kan me voorstellen dat ik me in de toekomst meer internationaal ga oriënteren. Niet fysiek op een andere locatie, maar wel vanuit een internationale verantwoordelijkheid. Andere stille wens is om op den duur zelf te gaan ondernemen.

Favorieten
Film: La Meglio Gioventu
Vakantieland: Zuid-Afrika
Eten: Aziatisch
Drank: Goede wijn of een speciaal biertje
Muziek: Van klassiek tot stevige Techno, afhankelijk van de stemming

Dit artikel stond in MarketingTribune 10, verschijningsdatum 19 mei 2015. 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken