Marketinggame L’Oréal editie 2015 in Parijs als kweekvijver
- Food-en-retail
- 25 jun 2015 @ 11:59
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingPersonaliaWinkelen
- 25 jun 2015 @ 11:59
- Redactie Food en Retail
De economie trekt aan en de schaarste aan excellente medewerkers groeit, zo merken veel marketeers. Talent vinden is een kunst. Voor cosmeticagigant L’Oréal is marketingcompetitie Brandstorm al 23 jaar hét middel om de besten aan zich te binden. Zojuist vond de nieuwe editie plaats van deze game. Verslag uit Parijs.
Een zaal met honderden studenten uit 45 landen. Een smetteloos wit podium en een vlekkeloze presentatie. Een show die niet onderdoet voor een award uitreiking van een film of reclameprijs. In de Parijse Fondation Salomon de Rothschild vond afgelopen week de finale plaats van Brandstorm, sinds 1993 uitgegroeid tot een belangrijke internationale marketinggame. 'Elk jaar nemen we minimaal 150 mensen aan die hebben meegedaan aan Brandstorm', zegt Jean-Claude Le Grand, senior vice-president Talent Development van L’Oréal. Volgens de Fransman snijdt het mes aan twee kanten: “'voor ambitieuze marketingstudenten is dit de kans om kennis te maken met een multinationale onderneming, en voor ons is het de perfecte gelegenheid om nieuw marketingtalent als eerste te ontdekken.'
Travel retail
De Brandstorm-studenten kregen dit jaar de opdracht zich te verplaatsen in de rol van internationaal marketingmanager van Lancôme. De uitdaging: maak een plan om het succes van het cosmeticamerk op luchthavens (de ‘travel retail’-divisie, red.) te vergroten. De competitie werd gewonnen door studenten van de Milanese business universiteit Luigi Bocconi, die daarmee een reischeque van 10 duizend euro verdienden. Zij lieten liet 2500 teams van meer dan 360 universiteiten achter zich en maakte een verpletterende indruk op de jury, die bestond uit de managementtop van L’Oréal.
Gelikte pitch
De winnaars: Francesca Fabris, Owen Wang en Tiffany James, zijn drie volgens L’Oréal best in class studenten met Europese, Aziatische en Amerikaanse roots. Zij brachten een pitch met een overtuigende strategie en uitgewerkte ideeën. Accentloos Engels, intelligente humor en een ontspannen ‘we weten heel goed waarover we het hebben’-houding bij de vragenronde, aldus de jury. De zaal begreep prima dat deze Milanezen er met de hoofdprijs vandoor gingen. Het Italiaanse plan beschreef volgens de jury perfect de hele customer journey, van het boeken van je reis tot het Lancôme-cadeautje voor de partner bij terugkomst. De marketingstudenten hadden zelfs een inschatting gemaakt van kosten en opbrengsten van de marketingoperatie na 1 en 2 jaar, en onderscheidden zich daarmee positief van de meeste andere teams.
Verwende millennials
Francesca Fabris (22) van het winnende Italiaanse team: 'we hebben ons concept, Destination Lancôme, gepresenteerd aan de jury en ons gefocust op reizigers uit opkomende markten. In 2020 zijn de helft van de passagiers millennials. Dus hebben we rekening gehouden met de tech savvy en behoorlijk verwende reiziger.' Van haar ambities voor de toekomst maakt de Italiaanse geen geheim: 'ik zou dolgraag voor een marketingpositie bij L’Oréal in aanmerking komen. Niets liever dan dat.'
De winnaars van Brandstorm 2015 in Parijs: Francesca Fabris, Owen Wang en Tiffany James, samen met de organisatie en hun prijs (foto C&W)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Brandstorm
- marketingcompetitie
- beste
- retail
- presentatie
- C&W
- vlekkeloos
- Graadt
- L’Oréal
- Milaan
- a-merk
- P van Personeel
- game
- how
- werving
- arbeidsmarkt
- cosmetica
- podium
- studenten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing