RetailTrends 'Fabulous 40' noemt Coolblue grootste groeier
- Food-en-retail
- 15 jun 2015 @ 09:25
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - DesignonderzoekWinkelen
- 15 jun 2015 @ 09:25
- Redactie Food en Retail
Coolblue, Jumbo en Fonteyn vormen de top drie in de tweede editie van de RetailTrends Fabulous 40. De jaarlijks terugkerende ranking, die door corporate finance adviesbureau Capitalmind is opgesteld, is tot stand gekomen op basis van omzetgroeicijfers tussen 2011 en 2013 onder Nederlandse retailers. De RetailTrends Fabulous 40 is gepubliceerd in het juninummer van RetailTrends, dat net verscheen.
Coolblue kwam in de gemeten jaren uit op een gemiddelde omzetgroei van 47,99 procent en stoot daarmee Bas Holding van de troon. Het moederbedrijf van Dixons, iCentre en MyCom zakt van de eerste naar de 21e plek, mede doordat een grote overname uit 2010 ontbreekt in deze meetperiode. De omzet van Bas Holding groeide tussen 2011 en 2013 gemiddeld nog met 1,1 procent.
Jumbo Groep (Jumbo, C1000) eindigt evenals vorig jaar op de tweede plaats, met een gemiddelde groei van 46,13 procent. U.R. Nieland Beheer (Fonteyn) volgt met een omzetplus van 40,91 procent. De top vijf wordt gecompleteerd door respectievelijk Suitsupply en Rituals.
SuitSupply is één van de drie retailers die dit jaar de top tien binnenkomen op basis van autonome groei. Een bemoedigend signaal dat er ook voor de retail betere tijden zijn aangebroken. 'In de jaren 2011 tot en met 2013 merkte de retail nog niet zoveel van economisch herstel', zegt Bart Jonkman, managing partner bij Capitalmind. Net als vorig jaar slagen ook in deze editie slechts 27 retailers erin om omzetgroei te realiseren.
Samenstelling van de RetailTrends Fabulous 40
Bij het selecteren van retailers voor de RetailTrends Fabulous 40 houdt Capitalmind de volgende criteria aan:
De hoofdactiviteit is detailhandel in food of non-food. Andere activiteiten moeten dienend aan retail zijn, denk aan groothandel of vastgoedbeheer. Hieronder vallen:
- Zowel clicks als bricks
- Geen automotive, oil & gas
- Minimaal vijf miljoen euro omzet in een van de drie gemeten jaren
- Bedrijven met een Nederlandse entiteit
- Nederlandse aandeelhouders of een internationale investeerder
- De jaarrekeningen moet bij de Kamer van Koophandel zijn gedeponeerd voor 1 mei 2015
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- meetperiode
- SuitSupply
- omzet
- MyCom
- C1000
- overname
- Bart Jonkman
- RetailTrends
- retail
- Bas Holding
- Rituals
- Jumbo Groep
- iCentre
- managing partner
- Coolblue
- Jumbo
- Capitalmind
- Dixons
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing