Ruim 50K ondertekenaars eisen kraanwater in horeca en op festivals

Ruim 50K ondertekenaars eisen kraanwater in horeca en op festivals
  • Food-en-retail
  • 29 jul 2015 @ 12:03
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingFoodMVO

Ruim 50.000 Nederlanders hebben de petitie 'Overal kraanwater graag' getekend. Daarin wordt er voor gepleit dat overal kraanwater beschikbaar moet zijn, ook in de horeca en op festivals. Niet iedere exploitant of watermarketeer is daar blij mee, omdat op a-merken bronwater en gebotteld tapwater gigantische marges gehaald kunnen worden. Het hoeft dan ook heus niet helemaal gratis, reageren de actievoerders.

Hier staat de petitie 'Overal kraanwater graag'.

Veel festivalbezoekers geven aan dat het moeilijk of zelfs onmogelijk is om op een festival of evenement aan kraanwater te komen. Ook zeggen veel mensen dat het ze een of meerdere keren is overkomen dat hen in de horeca kraanwater is geweigerd toen ze erom vroegen, aldus Het Parool. Het leidingwater in Nederland is van dezelfde kwaliteit als het meeste gebottelde water. Genoeg en kosteloos water kunnen drinken als het haast voor niks uit de kraan komt, beschouwen veel menswen als een grondrecht en een kwestie van goede zorg voor je gasten. De torenhoge marges op water zijn wellicht op andere voorzieningen te behalen en een tevreden klant komt eerder terug. Helemaal gratis hoeft kraanwater in het uitgaanscircuit echter niet te worden aangeboden, vinden de actievoerders.

'Met deze petitie willen we ervoor zorgen dat we geen "nee" meer te horen kunnen krijgen als we kraanwater bestellen. Dat hoeft niet gratis te zijn: ons kraanwater is een topproduct waar gerust een redelijke vergoeding voor gevraagd mag worden', aldus de initiatiefnemers in de krant. De actie wordt ondersteund door onder meer Natuur & Milieu en het Voedingscentrum. ID&T, organisator van o.a. Mysteryland, Tomorrowland en Welcome to the Future, is vanaf festivalseizoen 2014 al gratis kraanwater gaan aanbieden aan bezoekers. Tijdens de festivals van deze organisatie kunnen liefhebbers speciaal verkrijgbare waterzakken en bekers gratis vullen bij speciale waterbars op het terrein. Indien succesvol wil ID&T dit uitbreiden naar andere festivals en zelfs naar de clubs. Zie ook onderstaand filmpje dat kraanwater promoot. (bron: Parool, Balinnn, N&M)

Foto olifant: 'Thai water festival'
 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken