Delhaize lanceert algenboter
- Food-en-retail
- 29 jul 2015 @ 09:13
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - IntroductieFoodMVO
- 29 jul 2015 @ 09:13
- Peter van Woensel Kooy
Delhaize, dat binnenkort samengaat met AH, lanceert op de Belgische markt algenboter. Algen en zeewier staan in grote belangstelling van foodmarketeers als eiwitrijk voedingsmiddel waarvan de productie het milieu amper belast. Door de grote voorraad in zee zou dit ook een oplossing kunnen zijn voor wereldwijde voedseltekorten die ontstaan als iedereen (steeds meer) vlees blijft eten. Delhaize heeft de algenboter meteen in de aanbieding gegooid.
Sinds MarketingTribune het voornemen van toenmalig Unilever Benelux directeur Peter ter Kulve onthulde, om te investeren in algen als eiwitbron (een nieuwtje dat het schopte tot item in het Acht Uur Journaal) zijn meerdere partijen bezig met het commercieel maken van alg- en zeewierproductie. In Nederland begon al een 'algenboerderij', de bedenkers van de zeewierburger veroveren langzaam de wereld. Behalve als verpakking van sushi wordt nuri -zeewiervel- nu ook toegepast in Nederlandse horeca als garnering in sla en als vegetarische smaakmaker in gerechten waarvoor vroeger ansjovis werd gebruikt.
Algenboter uit Vlaanderen
De nieuwe boter bevat behalve algen ook zout uit Guerlande. Tot en met vandaag kost een pakje huismerk Delhaize algenboter 20 procent minder, namelijk 1,48 euro. 'Ideaal op een boterham met grijze garnalen of als bakboter voor vis', luidt de aanbeveling van Delhaize. Voor de Nederlandse markt zijn tal van andere mogelijke combinaties denkbaar, ook zonder vis. Hopelijk maakt deze innovatie dan ook snel via AH de oversteek en ontdekken ook andere foodmarketeers een goede toepassing voor zeewier en alg. (PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- footprint
- mvo
- eiwit
- algenboerderij
- vlees
- Dutch Weed Burger
- investeren
- directeur
- alg
- Peter ter Kulve
- eiwitbron
- voedselprobleem
- zeewier
- innovatie
- Acht Uur Journaal
- bedenker
- veggy
- primeur
- Unilever
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing