Genomineerden Food Valley Award 2015 bekend
- Food-en-retail
- 8 jul 2015 @ 09:36
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingFood
- 8 jul 2015 @ 09:36
- Redactie Food en Retail
De biobased koffiecapsules van Koffiebranderij Peeze, het schone broeiproces om pluimvee te ontdoen van veren van Marel Stork Poultry Processing en de extractietechnologie om pectine uit de pulp van koffiebessen te winnen van Pectcof, zijn genomineerd voor de Food Valley Award 2015. Dat heeft de onafhankelijke vakjury van de Food Valley Award bekend gemaakt.
Leo den Hartog, juryvoorzitter en directeur R&D bij Nutreco en buitengewoon hoogleraar aan de Wageningen UR: “Het aantal inzendingen voor de Food Valley Award 2015 was groot en de jury was aangenaam verrast door het niveau. De inzendingen waren bovendien zeer divers qua achtergrond. Van start-ups tot mkb-ers en multinationals, hebben innovaties ingediend.” De jury heeft de inzendingen beoordeeld op innovativiteit, economische haalbaarheid en samenwerking. “Sommige inzendingen zijn zeer innovatief, anderen zijn meer toegepast. We hebben economische haalbaarheid zwaar laten meewegen in ons oordeel, want dat is uiteindelijk de basis voor succes. Mooi is dat alle inzendingen een duurzaam karakter hebben. Er worden echt grote stappen gemaakt in Nederland en het agrifoodbedrijfsleven is over de hele linie innovatief. De inzendingen voor de Food Valley Award bevestigen dat”, aldus Den Hartog. Dinsdag 13 oktober 2015 wordt de winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de Food Valley Expo bij Wageningen UR Campus.
De genomineerden:
Biobased koffiecapsules
Koffiebranderij Peeze uit Arnhem heeft samen met een innovatiepartner een duurzaam alternatief ontwikkeld voor Nespresso capsules. De nieuwe capsules en de afdichtfolie zijn van polymelkzuur (polylactic acid, PLA), een biobased composteerbaar materiaal. De capsules zijn gevuld met klimaatneutrale, biologische fairtrade koffie van hoge kwaliteit Arabica koffiebonen. Voor deze toepassing was het nodig om het PLA materiaal door te ontwikkelen, zodat de capsules in de machine met heet water blijven functioneren en de folie onder waterdruk in de machine op de juiste manier perforeert. Een andere uitdaging was het garanderen van de zuurstofdichtheid van de capsule zodat de koffie zijn bijzondere smaak behoudt. Voor de ontwikkeling van deze innovatie heeft een aantal partijen nauw met elkaar samengewerkt. Er moest daarbij rekening worden gehouden met heel veel patenten en met de functionaliteiten van het hernieuwbare materiaal dat plastic en aluminium moet vervangen. Dit is gelukt en het eindresultaat is een smaakvolle koffiecapsule die na gebruik gewoon bij het groenafval weggegooid mag worden. De nieuwe capsule springt in op de snelgroeiende markt voor koffiecapsules. Er zijn veel alternatieven van plastic op de markt en de afvalberg groeit snel. De nieuwe capsule is composteerbaar en biedt een circulair alternatief. In 2015 is de eerste productierun gedraaid en zijn de eerste klanten uitgeleverd.
Schoon broeiproces voor de pluimveeslachterij
Marel Stork Poultry Processing heeft een nieuw systeem ontwikkeld om pluimvee te ontdoen van veren, een belangrijke verbetering in het pluimveeverwerkingsproces. Met het systeem, de AeroScalder genaamd, wordt tot 75 procent water bespaard en wordt tot 50 procent minder energie gebruikt dan in de traditionele dompelbroeisystemen. De AeroScalder maakt gebruik van een nieuwe procestechnologie waarbij het product in contact wordt gebracht met vochtige hete lucht, het broeimedium. Dit broeimedium wordt in een aparte ruimte voorbereid en vervolgens in de procesruimte op de gevederde producten geblazen. Deze producten hangen aan een transportbaan en passeren zo automatisch de gerichte uitblaasmonden. Het broeimedium wordt hierna gerecirculeerd en opnieuw geconditioneerd. Zo ontstaat een gesloten en beheersbaar proces. De AeroScalder biedt naast water- en energiebesparing nog een aantal voordelen. De kwaliteit van het eindproduct is hoger en er vindt geen vervuiling plaats door dompeling in al gebruikt water. Het proces is stabiel zodat de bewerking van het eerste en laatste product op dezelfde manier plaats vindt. Bovendien is de geuremissie aanzienlijk lager. Inmiddels zijn de eerste systemen geïnstalleerd bij diverse pluimveeslachterijen wereldwijd.
Extractie van pectine uit de pulp van koffiebessen
Pectcof heeft innovatieve oplossingen ontwikkeld om uit afval van koffiebessen waardevolle grondstoffen te winnen. Een daarvan is het pectine dat op de markt wordt gebracht onder de naam Dutch Gum. Dit ingrediënt kan worden toegepast als emulgator in onder andere frisdranken en yoghurts of als vetvervanger in verschillende voedingsmiddelen. Deze pectine is een goed alternatief voor Arabische gom, een duur ingrediënt waarvan de aanvoer op de wereldmarkt steeds meer onzeker wordt. Na de teelt van koffie worden de bonen en de pulp gescheiden. Iedere kilo bonen levert zo een kilo pulp op. Dit betekent wereldwijd dat er voor jaarlijks twintig miljoen ton afval een oplossing moet komen. Dit natuurlijke restmateriaal gaat nu als compost terug naar de natuur of naar de koffieboeren. De verwachting is dat de komende jaren de reststromen uit de koffiesector verder zullen toenemen omdat de koffieconsumptie in opkomende economieën, zoals Brazilië, China en India, stijgt. Pectcof heeft samen met Wageningen UR en andere partijen een nieuwe technologie ontwikkeld die het mogelijk maakt om afval uit de koffie-industrie om te zetten in waardevolle componenten. De productie van pectine is de eerste stap. Koffiepulp bevat namelijk ook cellulose dat kan worden gebruikt als biobrandstof en fruitsuikers die geschikt zijn voor de voedingsindustrie. De pulp is bovendien rijk aan anti-oxidanten en een rood pigment. Dutch Gum is het eerste ingrediënt dat Pectcof op de markt gaat brengen en een aantal levensmiddelenbedrijven heeft grote interesse getoond in het product naar aanleiding van de eerste monsters.
Meer informatie over de Food Valley Award vindt u hier.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Koffiebranderij Peeze
- koffiecapsules
- directeur
- extractietechnologie
- Food Valley Award
- Pectcof
- vakjury
- pectine
- Leo den Hartog
- koffiebessen
- veren
- Food Valley Award
- genomineerd
- Food Valley Award 2015
- onafhankelijk
- Marel Stork Poultry Processing
- biobased
- juryvoorzitter
- pluimvee
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing