[onderzoek] Hoge waardering consument voor chocolade in supermarkt

[onderzoek] Hoge waardering consument voor chocolade in supermarkt
  • Food-en-retail
  • 10 jul 2015 @ 09:25
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekFood

De Nederlandse consument waardeert chocolade in de supermarkt hoger ten opzichte van vorig jaar. Vooral de aantrekkelijkheid van en de overzichtelijkheid in het schap scoren hoog. Albert Heijn is voor het vierde jaar op rij de beste chocolade-supermarkt van Nederland. Dit blijkt uit het Chocolade Zomerrapport dat sinds zeven jaar wordt uitgevoerd door Nestlé, bekend van onder andere Kitkat, Bros en Smarties, samen met GfK. Aan het onderzoek deden 6500 consumenten mee.


Chocolade scoort
De Nederlandse consument waardeert het chocolade schap in de supermarkt hoger (7,01) ten opzichte van vorig jaar (6,89). Twee keer per jaar voert GfK het Foodrapport uit, hierin wordt het complete imago van de supermarkt gemeten. De waardering voor de totale supermarkt kent een score van 7,53 op basis van het laatste Food Zomerrapport. 'Het afgelopen jaar is de assortimentsbreedte op chocolade gegroeid, het is goed om te zien dat dit zich vertaalt in een positievere waardering door consumenten. De resultaten van 2015 laten zien dat de stijging in waardering bovengemiddeld te danken is aan een verbetering op service-aspecten, denk aan keuze aan (nieuwe) producten en merken én aantrekkelijkheid van het schap', aldus Martine Olijslagers-Kuip, business executive manager Confectionery bij Nestlé Nederland. 'Dit sluit aan bij de categorievisie van Nestlé: meer chocolade met keuze en verleiding. Eén van de categorie groeiadviezen van Nestlé luidt dan ook: bied de shopper een breed assortiment, ook ten aanzien van keuzemogelijkheden in verschillende porties, zorg voor verrassend aanbod en stimuleer zo impuls. Er is binnen service overigens nog meer ruimte om te groeien, dus hierin zullen we per retailer specifiek bekijken waar voor hen de kansen liggen.'

Albert Heijn voor vierde jaar beste chocolade-supermarkt
Albert Heijn is winnaar van het Nestlé GfK chocolade zomerrapport 2015, deze supermarkt weet zich het beste te onderscheiden op service. Hieronder vallen de keuze in assortiment, nieuwe producten, maar ook de overzichtelijkheid van het schap. Deze overwinning is bijzonder omdat Albert Heijn voor de vierde keer op rij winnaar is. Plus en Dirk laten ten opzichte van vorig jaar een goede stijging zien en zij eindigen hiermee op de tweede en derde plaats. (PvWK)

Over Nestlé
Nestlé is naar eigen zeggen 'als grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld verantwoordelijk voor de productie van onder andere Nescafé, Maggi, chocolade zoals Kitkat en Bros, Nestlé babyvoeding zoals Nestlé PyjamaPapje, water waaronder San Pellegrino en Vittel en Nestlé Purina Petcare met merken als Felix, Bonzo en Purina One. Met onze missie Good Food, Good Life streven wij ernaar om hoge kwaliteit producten te maken. Producten voor verschillende momenten van de dag en voor jong en oud. Producten waar mensen van kunnen genieten.'

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door middel van online onderzoek op het GfK ConsumerScan panel. Dit panel is ontworpen als een gestratificeerde steekproef uit de populatie van particuliere huishoudens in Nederland. Het onderzoek heeft in opdracht van Nestlé in week 17 2015 plaatsgevonden. Op basis van netto 6.500 huishoudens is het imago van het schap chocolade van een groot aantal retail formules in kaart gebracht. De selectie van de te beoordelen retail formule heeft plaatsgevonden op basis van de retailer waar men het vaakst chocolade koopt.  GfK nam dit jaar niet alleen de waardering van shoppers mee in het onderzoek, meldt Nestlé, maar het berekende ook de prestaties van de formules.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken