Oprichter AirDnD: 'wij vormen geen bedreiging voor bestaande horeca'

Oprichter AirDnD: 'wij vormen geen bedreiging voor bestaande horeca'
  • Food-en-retail
  • 19 aug 2015 @ 15:56
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInnovatieTussenhandel

U leest het goed: 'AirDnD'. Dit is het nieuwste ruilverschijnsel op food- en onlinegebied. Net als AirBnB en Uber brengt AirDnD vragers en aanbieders bij elkaar. Het is een nieuwe toepassing van het tweezijdige platformconcept waarop vragers en aanbieders van een dienst elkaar kunnen vinden en iets kunnen delen. Volgens de oprichter is AirDnD geen bedreiging voor bestaande horeca. Dat werd soms ook gedacht in de hotellerie toen 'BnB' zich meldde. Een nadere kennismaking.

Ben jij de beste hobbychef? Meld je dan aan, nodigt AirDnD iedereen uit. Wie zijn eigen huiskamerestaurant opent, krijgt een culinair pakket, zo wordt beloofd. Oprichter Rob Lagendijk in de Ondernemer: 'je moet AirDnD zien als een kookclub of als een vriendengroep die samen eet. Zij vormen ook geen bedreiging voor de horeca. Het is namelijk niet de bedoeling dat een huiskamerrestaurant vijf dagen in de week open gaat. Wij faciliteren maximaal vier dagen in de maand gasten. Als de hobbykok vaker zijn huiskamerrestaurant wil openen is dat zijn eigen verantwoordelijkheid.' AirDnD vraagt een bemiddelingsfee van 10% voor het bij elkaar brengen van kookliefhebbers en eters. Voor dat bedrag garandeert het dat de reserveringen die eters doen altijd betaald worden. Het idee voor AirDnD kwam in maart 2015 aan de orde op reddit.com, meldt Foodlog

Klantjepik of iets extra's
Is AirDnD eigenlijk klantjepik van restaurants? Lagendijk: 'je moet AirDnD zien als een kookclub of als een vriendengroep die samen eet. Zij vormen ook geen bedreiging voor de horeca. Er zijn horecavakbladen die de discussie voeren over ons idee. Ze vinden dat we oneerlijke concurrentie zijn. Maar dat is absoluut niet het geval. Het is namelijk niet de bedoeling dat een huiskamerrestaurant vijf dagen in de week open gaat. Wij faciliteren maximaal vier dagen in de maand gasten. Als de hobbykok vaker zijn huiskamerrestaurant wil openen is dat zijn eigen verantwoordelijkheid.' AirDnD lijkt verdacht veel op AirBnB, gaat dat problemen opleveren, vraagt de Ondernemer.'Dat verwachten we niet. Je hebt Ajax de voetbalclub en het schoonmaakmerk. Dat is precies dezelfde naam en dat levert ook geen problemen op.' AirDnD zou zo gezien zomaar de nieuwe manier kunnen worden om chic uit eten te gaan bij de buren of een blokje verder. (PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken