'Omzet Vomar testwinkels tussen de 10 en 20 procent hoger'

'Omzet Vomar testwinkels tussen de 10 en 20 procent hoger'
  • Food-en-retail
  • 4 aug 2015 @ 14:41
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieWinkelen

Na drie resp. anderhalve maand blijken de drie Vomar Rood pilotstores een succes. Directeur Aart van Haren van Vomar: ‘we verkopen aanzienlijk meer volume en dat komt omdat zowel het aantal klanten als de gemiddelde besteding omhoog zijn gegaan. Gemiddeld ligt de omzet in de drie winkels tussen de 10 en 20 procent hoger.'

De eerste pilotwinkel staat in Julianadorp, de andere twee testwinkels in Amsterdam. Volgens Van Haren is het nog te vroeg voor al de bepalende conclusies, maar de resultaten zijn nu al verrassend.  ‘Zowel het aantal klanten als de gemiddelde besteding ligt een stuk hoger', zegt hij tegen Distrifood. In de rode formule gelden lagere prijzen en is de inrichting veranderd. Zo ligt het brood nu achterin, een move die naar nu blijkt geen invloed heeft gehad op de omzet. Ook is het assortiment verkleind. Klanten die iets missen worden bediend: de supermarktmanagers hebben de opdracht elke opmerking te rapporteren aan het hoofdkantoor. Vooral in vers (agf, red.) scoort Vomar Rood, vertelt Van Haren. In september opent Vomar in De Meern de vierde rode winkel. De supermarktketen wil daar onder meer nieuwe signing en decoraties testen. ‘We willen kijken of we de marketing in de winkel nog moeten aanpassen. Andere teksten, andere beelden, dat soort zaken’, aldus Van Haren. Tot het einde van het jaar worden nog drie tot vier andere winkels rood. In 2016 wordt besloten of Vomar Rood definitief wordt doorgezet. 

Vele voordelen
Vomar telt 61 winkels binnen de driehoek Den Helder, Noordwijk, Almere en Utrecht, er werken in totaal ruim 5000 mensen en meer dan 750.000 klanten bezoeken wekelijks de winkels. Vomar Voordeelmarkt is een echt familiebedrijf. De grondlegger van Vomar Voordeelmarkt, de heer C.A. Zwanenburg, begon ooit aan de Trompstraat in IJmuiden een kleine kruidenierszaak. De winkel was toen een echte 'buurtwinkel'. Niet veel later besloot de familie Zwanenburg het bedrijf te verhuizen naar de Lange Nieuwstraat. De Vomar-formule werd in 1968 gestart. 'Een verdere groei zit er zondermeer in, want steeds meer klanten ontdekken iedere dag weer opnieuw de vele voordelen van Vomar Voordeelmarkt', aldus Vomar.



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken