Aldi Nederland zet opmerkelijk in op duurzame vis - lancering 'Fair'

Aldi Nederland zet opmerkelijk in op duurzame vis - lancering 'Fair'
  • Food-en-retail
  • 21 sep 2015 @ 15:09
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOFood

Retailketen Aldi presenteert vandaag een online themafolder over duurzame vis. Dat wordt de nieuwe focus van het supermarktmerk. De titel van de folder is ‘Bewuste vis bij Aldi’. Hierin wordt uitgelegd wat duurzame vis voor de formule betekent. De folder is met ingang van nu bekijken op aldi.nl. Met de focus op duurzaam zaagt Aldi een belangrijk kritiekpunt onder zijn merkimago weg.

Vaak wordt gesteld dat prijsbeukers als Aldi en Lidl zo laag geprijsd zijn omdat men geen aandacht heeft voor kwaliteit, laat staan voor duurzaamheid of (voorkoming van) dierenleed. Ten aanzien van duurzame visvangst kaatst Aldi die bal nu terug. 'De lancering van de folder valt samen met de start van de Bewuste Visweek. Het is de eerste keer dat de discounter zijn naam verbindt aan de visweek (van 21 tot en met 27 september). Tijdens deze week worden klanten geïnformeerd over het belang van duurzame wild gevangen vis, schaal- en schelpdieren en verantwoorde kweekvis', meldt vakmedium Distrifood.

Het gaat al goed
Op dit moment is het grootste gedeelte van alle wild gevangen vissoorten en schaal- en schelpdieren die bij Aldi verkrijgbaar zijn, volgens de discounter al afkomstig uit verantwoorde visserij en gecertificeerd door het MSC. Op de lange termijn wil de formule met zijn volledige visassortiment omschakelen naar duurzame producten, noteert het vakmedium.

Historie Aldi
De geschiedenis van Aldi, door het concern zelf in schreeuwerige kapitalen geschreven, begint in 1913 als de vader van de twee huidige oprichters - Karl en Theo Albrecht - een handel met bakwaren start. Moeder Anna, die uit een ondernemersfamilie stamt, opent in 1914 de eerste supermarkt, waarmee de basis voor een succesvolle supermarktketen wordt gelegd. In 1945 nemen beide zonen het bedrijf over. Drie jaar later beginnen ze met de uitbreiding van filialen en zetten daarbij een consequent concept neer: beperkt assortiment, producten van hoogwaardige kwaliteit en lage prijzen. Dit concept is naar eigen zeggen tot op de dag van vandaag actueel. Inmiddels telt het bedrijf zo'n 8.200 zaken in achttien landen.



Aldi legt focus op duurzame vis
beeld uit de nieuwe online-campagne
 

NAGEKOMEN PERSBERICHT van Aldi over de nieuwe 'fair focus':

Aldi kiest voor Fairtrade

Utrecht- Aldi start dit najaar met de verkoop van een breed assortiment van Fairtrade gecertificeerde producten onder Aldi’s internationale merk Fair. De keuze voor Fairtrade past in het duurzaamheidsbeleid van Aldi waarin Fairtrade en biologisch een belangrijke rol spelen. De eerste Fairtrade producten stromen nu de winkels in, te weten Fairtrade biologische bananen, Fairtrade chocolade en Fairtrade honing. De komende maanden breidt Aldi haar Fairtrade aanbod steeds verder uit. Door deze stap zijn Fairtrade producten nu bij alle supermarkten in Nederland verkrijgbaar.
De samenwerking tussen Aldi en Stichting Max Havelaar zal ook zichtbaar zijn tijdens komende Fairtrade Week, van 24 oktober t/m 1 november 2015. In deze week breidt Aldi haar reguliere Fairtrade assortiment tijdelijk uit met een aanbod van diverse in-out Fairtrade gecertificeerde producten zoals koekjes, pindakaas, snoep, pure chocoladepasta, bedtextiel en baby rompertjes van biologische Fairtrade katoen.
'Het is fantastisch dat ook Aldi nu kiest voor Fairtrade. Hiermee maakt Aldi het consumenten nog makkelijker om eerlijke producten te kopen. Daardoor kunnen meer boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden zelf werken aan de verbetering van hun situatie',, aldus Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar. 'Wat me bovendien aanspreekt is de veelzijdigheid van het Fairtrade assortiment bij Aldi, van koffie tot bananen, thee tot chocolade en zelfs honing en een notenmelange.'

'Als grote internationale onderneming hebben onze dagelijkse beslissingen invloed op de gehele productieketen. Wij nemen onze verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor eerlijke en veilige arbeidsomstandigheden en de bescherming van het milieu en natuurlijke hulpbronnen. Wij zijn trots op het brede aanbod Fairtrade producten in ons assortiment. Onze klanten kunnen vanaf nu door de aankoop van een Fair product bij Aldi ervoor zorgen dat boerenorganisaties in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs krijgen. Daarmee dragen we met elkaar bij aan een eerlijke toekomst',  aldus Aldi.

(einde bericht)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken