Gedragscode franchisers lijkt ver weg

Gedragscode franchisers lijkt ver weg
  • Food-en-retail
  • 2 sep 2015 @ 15:46
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingZakelijk

De kans dat de Nederlandse franchisesector vlot tot een breed gedeelde gedragscode komt, lijkt door hoog oplopende ruzies verkeken. De lobby om een slotbijeenkomst over het onderwerp onder auspiciën van EZ-minster Henk Kamp morgen af te blazen, draait volgens het FD op volle toeren.

Kamp en vertegenwoordigers van franchisenemers en franchisegevers zouden donderdag de laatste hand leggen aan een erecode, die op verzoek van de minister zou worden opgesteld. Veel franchisenemers vinden zo'n code nodig om de scheef gegroeide machtsverhoudingen tussen franchisenemers en franchisegevers recht te trekken, meldt de zakenkrant. De ruzie richt zich op geschilbeslechting en nalevingsregels in de conceptcode, waarvan bovendien de tekst niet professioneel zou zijn en rommelig.

Grote bende
'De partijen die ageren tegen de huidige concepttekst, willen dat de minister een pauze inlast in het proces. Ook als de bijeenkomst van donderdag wel doorgang vindt, is de kans klein dat er snel een code komt die, zoals de minister wil, breed gedragen wordt door de hele sector. Uit de vorige week openbaar gemaakte reacties op de concepttekst blijkt dat de standpunten van partijen mijlenver uit elkaar liggen.' Als alles spaak loopt en er geen gedragscode komt, kan Kamp met wetgeving komen maar ook de kans daarop wordt klein geacht. (bron: FD)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken