Hungry.nl valt Thuisbezorgd.nl en Just-eat aan met lage provisie
- Food-en-retail
- 3 sep 2015 @ 11:55
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Food
- 3 sep 2015 @ 11:55
- Redactie Food en Retail
De markt voor online fastfood bestellen groeit hard. Jaarlijks wordt er naar schatting voor 680 miljoen euro uitgegeven aan pizza’s, sushi en andere maaltijden. Deze week gaat de website Hungry.nl live. Hungry.nl, onderdeel van Hungry Group, is een initiatief van Morten Larsen en global investor Jesper Buch, voormalig managing director en oprichter van take away gigant Just-eat. Uit Nederlands onderzoek blijkt dat 80% van de bezorgrestaurants wel het nut van bestaande bestelsites ziet maar de commissies veel te hoog vindt.
Volgens Hungry.nl kan het anders: door middel van lage commissies en incentives willen zij een plek veroveren op de markt waar Thuisbezorgd.nl nu marktleider is. Terwijl de website de afgelopen weken nog in ontwikkeling was, meldden honderden bezorgrestaurants in de Randstad zich volgens de initiatoren aan, wat er op duidt dat de markt en de ondernemers toe zijn aan een nieuwe website en nieuwe regels.
Partner Delivery Hero
Hungry Group is in 2013 opgericht en is in handen van Buch en Larsen. In 2011 stapten zij uit JustEat en in 2013 begon het tweetal met Hungry.dk in hun thuisland Denemarken. Nederland is, na Ierland eerder deze zomer, het derde land waar zij lanceren en dient als springplank naar meer Europese markten. Het platform werkt op de techniek van partner Delivery Hero, die tevens mede-aandeelhouder in Hungry Group is. Delivery Hero, zelf niet actief in Nederland, maakt onderdeel uit van de ‘Global Online Takeaway Group’, bestaande uit een vijftal online take away platforms die actief zijn in 71 landen met in totaal 147.000 aangesloten restaurants. De gemeenschappelijke investeerder is Rocket Internet.
Sander Brackel, managing director Nederland, is met zijn team van 20 personen verantwoordelijk voor Hungry.nl Nederland. Hij zegt: 'de markt voor online eten groeit gemiddeld vijf procent per jaar. Inmiddels hebben honderden restaurants zich al aangesloten en verwachten we aan het einde van dit jaar in alle grote steden actief te zijn. Bezorgrestauranthouders hebben behoefte aan een platform dat gebruiksvriendelijk is en waar de commissies lager zijn. Onderzoek geeft aan dat 88% van de ondernemers de commissie van Thuisbezorgd.nl te hoog vindt.'
Hungry.nl wil een plek op de bijna monopolistische markt veroveren door een commissie van 7% per bestelling te rekenen, de inschrijving voor restaurants aanvankelijk te maken en incentives te bieden aan zowel bezoekers als restauranthouders, melden de initiatoren. 'Naast de persoonlijke benadering richting de bezorgrestaurants zal er later dit jaar gestart worden met een groot marketing offensief.'
Over Jesper Buch
Jesper Buch (40) startte in 2000 just-eat.com, inmiddels één van de meest succesvolle online take away platforms ter wereld. In 2011 verkocht hij een meerderheid van zijn aandelenpakket. Buch is investeerder in tientallen online startups, veelal ‘market place’ modellen in onder andere fashion en food. Dit jaar verscheen Buch op nummer 27 in WIRED’s top 100 meest invloedrijke ‘tech’ mensen van de wereld.
Over Morten Larsen
Morten Larsen (37) is geen nieuwkomer in deze markt, naast Buch was hij jarenlang als managing director het gezicht van just-eat.com. Larsen is als investeerder en boardmember betrokken in diverse online startups waaronder Hungry Group.
beeld: de Deense variant van Hungry, reeds operationeel
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- inschrijving
- lancering
- gemak
- restauranthouders
- Thuisbezorgd.nl
- food
- Hungry.nl
- monopolistische markt
- incentives
- thuisbezorging
- honger
- bestelling
- koerier
- online
- Just-eat
- restaurant
- zin
- concurrentie
- commissie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing