Winkeliers roepen op tot consensus in Zwarte Pietdiscussie

Winkeliers roepen op tot consensus in Zwarte Pietdiscussie
  • Food-en-retail
  • 23 sep 2015 @ 15:07
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • KlantWinkelen

De winkeliers van Nederland willen het Sinterklaasfeest teruggeven aan de kinderen van Nederland. Dat doet Detailhandel Nederland door deel te nemen aan het rondetafeloverleg van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het doel van de ronde tafel is komen tot een toekomstbestendige invulling van het Sinterklaasfeest.

In de verhitte discussies over Zwarte Piet zijn het vooral winkeliers die aangesproken worden. Dat is niet terecht. Want dit maatschappelijke dossier gaat een veel bredere groep aan. Daarom is Detailhandel Nederland (DN) verheugd met de positie aan de ronde tafel, met als doel om er gezamenlijk uit te komen. Want net als ieder kind willen ook de winkeliers van Nederland er weer gewoon een feest van maken. Winkeliers hebben begrip voor de worsteling maar hebben tegelijkertijd behoefte aan een werkbare oplossing. De negatieve discussie rondom de beeltenis van Zwarte Piet leidt af van het kinderfeest dat Sinterklaas moet zijn, meldt DN.

Sander van Golberdinge, directeur Detailhandel Nederland: 'Het is echt te betreuren dat er verdeeldheid is ontstaan over de invulling van het feest. Voor winkeliers is Sinterklaas één van de belangrijkste periodes uit het jaar en dan zou je het liefst iedereen tevreden houden. We gaan ervan uit dat de rondetafel daaraan bijdraagt.'

Al eerder kondigde kinderzender Nickelodeon aan verwarring te gaan stichten onder gelovige kinderen door op eigen houtje alle Pieten ongeschminckt ten tonele te zullen voeren op tv. RTL maakte even later bekend wel de traditionele (zwarte) Piet te zullen inzetten dit jaar. Verschillende retailers zoals de Bijenkorf (gouden klimpiet) gaven aan een geleidelijke of gedeeltelijke aanpassing te zullen doorvoeren. De overheid kan veel doen aan de beeldvorming via het goed bekeken Sinterklaasjournaal via de NPO. Voor winkeliers vormt het typisch Nederlandse feest en de aanloop daar naar toe een belangrijke omzetvergroter. (PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken