AH opent een supermarkt zonder caissières
- Food-en-retail
- 7 okt 2015 @ 15:24
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenFood
- 7 okt 2015 @ 15:24
- Redactie Food en Retail
Aan het Amsterdamse Weteringcircuit is de eerste supermarkt in Nederland van start gegaan waar uitsluitend via zelfscan kan worden betaald. Als de proef slaagt, worden veel meer AH's caissièreloos. In de zaak, om de hoek van het oude woonhuis van de familie Heineken (nu internationaal hq), kunnen klanten de barcodes op hun boodschappen direct uit het schap scannen met een zelfscanner, die bij de ingang kan worden gepakt. Wordt er meer gepikt?
In plaats van de handscanner (zie foto boven) kan ook de 'Appie-app' op de smartphone als scanner dienen. De gescande waar reken je op een van de drie eindpunten af. In de toekomst moet het ook mogelijk zijn direct vanuit de Appie-app de gescande boodschappen af te rekenen, meldt AH. Het betreft een proef. Zelfscannen kan al in 204 gewone Albert Heijns's, AH-To-Go's en bij diverse Scan & Go-kassa's. Ook concullega's als Jumbo experimenteren al langer met zelfscannen, naast gewone kassa's. Aan het Weteringcircuit vind je nu echter de eerste grutter die afrekenen bij een medewerker totaal opheft.
Extra rendement
In de nieuwe formule werken evenveel mensen als in een AH met kassa's van deze grootte, namelijk 60fte. Er lopen meer medewerkers rond, die een oogje in het zeil houden en steekproefcontroles houden. Extra rendement wordt gedraaid doordat het opgeheven kassablok nu meer ruimte biedt voor assortiment en conversie.
Winkeldiefstal niet hoger
De centrale vraag van retailcollega's is natuurlijk of deze opstelling leidt tot meer diefstal. 'Bij de vestigingen waar zelfscannen nu een optie is, hebben we dat goed in de hand. Bovendien is er evenveel personeel in de zaak aanwezig als normaal, alleen loopt het kassapersoneel nu rond, ook om te helpen bij afrekenen', reageert Cees van Vliet, directeur winkels & distributie bij Albert Heijn in stadskrant Het Parool. De 100%-zelfscanvestiging zal veertien uur per dag, zeven dagen in de week open zijn.
Te goeder trouw
Via de Bonuskaart houdt AH bij hoe trouw de klant afrekent, zegt Van Vliet. 'Klanten die wat minder behendig zijn zullen vaker hulp krijgen van winkelpersoneel, dat via een elektronisch systeem wordt gewaarschuwd. We gaan altijd uit van een vergissing. We zien ook gebeuren dat mensen twee keer hetzelfde product afrekenen.' Winkeldieven zijn dus gewaarschuwd en voor wie het op de kassa gemunt heeft is deze vestiging ook al niet interessant: cash geld wordt in de eerste zelfscan-AH niet geaccepteerd. Het vak volgt het experiment in spanning. Als de proef slaagt, worden veel meer AH's en ongetwijfeld ook andere formules caissièreloos. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing