Harde opstelling Amsterdam versus kindermarketing

Harde opstelling Amsterdam versus kindermarketing
  • Food-en-retail
  • 2 okt 2015 @ 09:02
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOFood

Als eerste gemeente in Nederland heeft de hoofdstad zich aangesloten bij de Alliantie Stop Kindermarketing. De stap van de gemeente Amsterdam heeft vooral een hoge symboolwaarde. Amsterdam wil de voedingsindustrie stimuleren haar verantwoordelijkheid te nemen in de strijd tegen overgewicht en obesitas bij kinderen. Branche-organisatie FNLI vindt dat de voedingsindustrie al veel verantwoordelijkheid neemt.

Wethouder Zorg uit Amsterdam Eric van der Burg (VVD) pleit voor strengere wettelijke maatregelen omdat 'zelfregulering van de voedselindustrie gewoon niet goed genoeg werkt'. Eerder uitte hij felle kritiek op het faciliteren van ongezonde voedingspatronen en overmatig suikergebruik, zoals dit platform berichtte.  Van der Burg ergert zich nu aan 'marketingtrucs die worden gebruikt om ongezonde producten onder de aandacht van kinderen te brengen bij online games, sponsoring en tv-reclames. De industrie maakt nog te veel gebruik van de kwetsbaarheid van kinderen, met grote gevolgen voor hun gezondheid', noteert stadskrant Het Parool.

Grote scheppen suiker
BvA-voorzitter Frenkel Denie (FrieslandCampina) bevestigde eerder aan MarketingTribune dat de voedselindustrie sinds de jaren vijftig, zestig ineens onverklaarbaar grote scheppen suiker in allerhande voedsel ging gooien. Door een groeiende 'voedselbewustwording' worden dergelijke ongezonde suiker-, zout-, vet- en andere additieven steeds vaker bekritiseerd. Voedselschandalen versnelden de bewustwording onder consumenten. Een keten als McDonald's ervaart een dalende vraag naar standaard hamburgers en experimenteert nu met bio-burgers. Recentelijk noemde een kritische topman van de NVWA de voedselketen 'schijnveilig'. Het wekt geen verbazing dat ouders onder deze omstandigheden kritischer worden over kindervoeding en dat de overheid ouders die dat niet doen probeert te beschermen. In Amsterdam hebben één op de vijf van de kinderen een beetje of ernstige vorm van overgewicht. 

'Zelfregulering werkt'
Branche-organisatie FNLI vindt dat de voedingsindustrie al veel verantwoordelijkheid neemt. Volgens directeur Philip den Ouden in een handig getimed persbericht werkt de zelfregulering wel degelijk. 'Reclame gericht op kinderen onder de zeven jaar is uit den boze, sinds dit jaar hebben we dat ook vastgelegd voor kinderen onder de dertien. Daar waar het fout gaat, grijpen we zelf in.' Volgens de FNLI-baas onderschat Amsterdam de reclamewijsheid van kinderen. Op dit platform werd eerder gesteld dat FNLI-leden reclame-uitingen gericht op jongere kinderen beperken. Recent nog werd gesteld dat de zelfregulering goed werkt
(PvWK, bronnen: Het Parool, FNLI, MT)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken