Nespresso biedt eerste koffie uit Zuid-Soedan

Nespresso biedt eerste koffie uit Zuid-Soedan
  • Food-en-retail
  • 13 okt 2015 @ 09:13
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementFood

Nespresso heeft in Parijs de eerste export van een uiterst zeldzame Robusta-variëteit uit Zuid-Soedan geïntroduceerd. Sinds 2011 is Nespresso als eerste koffiemerk actief in Zuid-Soedan door te investeren in de koffieproductie van het land. In 2013 maakte Nespresso de belofte om hier een succesvolle koffieproductie te starten. Suluja Ti South Sudan, de naam van de zeer zeldzame limited edition Grand Cru, is dan ook het resultaat van de investeringen door Nespresso in het gebied van de afgelopen vier jaar.

Nespresso aarzelt niet het onder redacties gevreesde 'u-woord' te gebruiken in het persbericht omtrent de introductie: 'de teelt van 100% Robusta bonen is uniek te noemen en toont de enorme potentie van Soedan als koffieland.'

Zuid-Soedan heeft een lange geschiedenis van koffie, maar de koffie-industrie werd
grotendeels verwoest tijdens de burgeroorlog. Voor de wederopbouw van de koffie-industrie
in Zuid-Soedan werkt Nespresso sinds 2011 nauw samen met non-profitorganisatie
TechnoServe, onderdeel van de Nespresso Sustainability Advisory Board, om lokale
partners te identificeren die Nespresso kunnen ondersteunen bij dit project. George Clooney,
merkambassadeur en VN-ambassadeur voor Zuid-Soedan, onderstreept het belang van de
investeringen van Nespresso in dit gebied: 'Om duurzame vrede en welvaart te
garanderen in Zuid-Soedan, moeten een gediversifieerde economie en kansen voor
de bevolking worden gerealiseerd. De investering van Nespresso en TechnoServe
in de koffiesector, zelfs nu het conflict nog gaande is, biedt honderden boeren en hun
families in koffiegemeenschappen een broodnodig inkomen. Het vormt ook een
investering in de kansen op vrede en economische ontwikkeling van Zuid-Soedan,
zodat welvaart wordt gecreëerd en gedeeld.'

Mark Ruijgrok, algemeen directeur Nespresso Nederland: 'Nespresso heeft in Zuid-Soedan
een hoge kwaliteit koffie ontdekt. De koffieindustrie van Zuid-Soedan werd grotendeels
verwoest tijdens de burgeroorlog, maar de vondst van deze kwaliteitskoffie biedt
een belangrijke mogelijkheid om de koffieindustrie te doen herleven. Dit zorgt voor de
hoognodige inkomsten en brengt zekerheid voor honderden boeren en hun families in
Zuid-Soedan die in koffiegemeenschappen leven. Zo willen we helpen de economische
basis in het land te diversifiëren. Met dit project bewerkstelligen we een positieve
impact voor de boeren, terwijl we unieke koffie verbouwen voor onze klanten, direct
ingekocht via koffie-coöperaties. Nespresso is hiermee een langetermijnrelatie aangegaan
met de koffieboeren in Zuid-Soedan.'

Vanwege de kleine productie is de nieuwe soort (nog) niet voor consumentenmarkt beschikbaar, meldt Nespresso. Wel zullen enkele goede relaties van het mkerk van deze bijzondere soort kunnen proeven. Over het product meldt Nespresso nog het volgende:
'De koffie wordt door Nespresso direct gekocht bij de koffiecoöperaties in Zuid-Soedan. Ongeveer 300 boeren hebben het AAA Sustainable Quality™ programma geïntegreerd, om die drie koffiecoöperaties op te zetten. De boeren in elke coöperatie hebben commissies van toezicht gekozen om een krachtig bestuur te vormen. Sinds Nespresso in 2011 het land is binnengekomen, zijn er vele initiatieven ontplooid, samen met TechnoServe. Zo is de eerste volledig gewassen koffie ooit geproduceerd in Zuid-Soedan én geëxporteerd. Voor Zuid-Soedan betekent dit het eerste niet-olie exportproduct. Nespresso heeft sinds 2011 € 646.000 (USD 720.000) geïnvesteerd en zal de komende jaren nog € 2,24 miljoen (USD 2.5 miljoen) investeren in het gebied. Met de economie van het land die erg afhankelijk is van olie en buitenlandse hulp, biedt koffie nu als eerste grote agrarische exportproduct een veelbelovend economisch alternatief.'


             Zuid-Soedanese koffiepluksters in actie

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken