Nieuw lifestyle-platform Twol24 gelanceerd voor onafhankelijke merken

Nieuw lifestyle-platform Twol24 gelanceerd voor onafhankelijke merken
  • Food-en-retail
  • 9 okt 2015 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebsiteWinkelen

Deze week wordt het platform Twol24 officieel gelanceerd. Twol24 zegt onafhankelijke ontwerpers, fotografen, en creatieven met consumenten te verbinden en in te spelen op ontwikkelingen als de slow fashion beweging, de groeiende populariteit van niche labels en de behoefte aan een gecureerd aanbod. Twol24 is opgericht door Jurriaan Bakker -tevens oprichter van Blend Magazine- en partner Claudia Heika. MarketingTribune stelt hem de twee belangrijkste twee vragen voor marketeers.

Twol24, afkorting for The Way of Living 24 en door henzelf in  kapitalen geschreven (TWOL24, red), is een online ‘blend’ van mode, design, kunst en lifestyle. Het platform richt zich op consumenten die op zoek zijn naar bijzondere producten met een hoogwaardige kwaliteit. De producten zijn gemaakt door speciaal geselecteerde independent labels van over de hele wereld, aldus de initiatoren. 'Door het samenbrengen van deze labels tot een nieuw collectief wordt de consument voorzien van één plek waar een interessante verscheidenheid aan lifestyle producten wordt gepresenteerd. Twol24 vertelt consumenten het verhaal achter de labels en biedt tevens de mogelijkheid om direct van de independent labels te bestellen.'

Tijd voor iets nieuws
Sinds 2004 werd Blend Magazine gezien als hét internationale mode en lifestyle magazine dat op trends vooruit liep en daarmee een iconische status wist te behalen als curator. Blend is neergezet als podium voor een generatie opkomende designers, creatieven en kunstenaars, en wist ze de nodige aandacht en relevantie te geven. Jurriaan Bakker, tevens uitgever van ILOVEFAKE Magazine, zag vorig jaar een kans om deze groep creatieven verder te helpen, via het net gelanceerde Twol24.

Groter bereik en meer effect voor independents
'Na tien jaar samenwerken met independent labels merkte ik dat deze groep heel sterk is in het creatieve proces, maar ontzettend te kort schiet op commercieel vlak. Daarom zag ik samen met mijn partner een oplossing waarbij creativiteit en commercie elkaar versterken middels technologie. Daarnaast denken independent labels te lokaal. Technologische en logistieke oplossingen liggen voor handen en daarmee zouden zij zich veel globaler moeten kunnen positioneren', aldus Bakker. Om deze reden biedt Twol24 volgens hem independent labels de technologie en service middels een platform teneinde internationaal een groter bereik te genereren en winstgevender te worden. Bakker: 'We willen Europese labels naar de Verenigde Staten brengen, van de Verenigde Staten naar Australië en vice versa.' Het format is gebaseerd op een peer-to-peer platform, volgens Bakker 'het business model voor de toekomst.'

DE TWEE VRAGEN

1.) Hoe denk je het bereik van de aangesloten labels te vergroten? Je begint immers from scratch.
Jurriaan Bakker:  'het bereik is te vergroten doordat:
- bloggers erg behoeftig zijn in unieke content. Zoals je weet is het systeem van Google erg gefocust op unieke content. Hier ligt dan ook de kracht, wij hebben die unieke content. Inmiddels zijn er veel blogger agencies wereldwijd. We werken niet met een platform als Vice. Niets ten nadele van Thijs en zijn kornuiten (het Nederlandse management van Vice, red.), maar het is erg advertising gericht en minder performance based. Ze zijn goed voor grote traditionele merken die geloven in branding middels banners en advertorials. Wij geloven meer in harde affiliate deals. Traffic omzetten in verkopen en daar mensen op belonen.Cijfers liegen niet.
- independent designers in het algemeen sterk in hun sociale media zijn. Ze hebben hiermee een groot bereik, maar ze zijn minder sterk om deze trouwe volgers om te zetten in harde sales, daar komt dus onze expertise bij kijken. Cumulatief bereik van alle independent labels bij elkaar loopt in de miljoen.
- we met grote affiliate partners uit de V.S. werken. Dergelijke modellen zijn erg nauwkeurig te berekenen.'

2.) Wat hebben adverteerders aan Twol24? 
Bakker: 'Denk aan merken die zich richten op wearables, ofwel draagbare technologie. Veel technologische merken zijn op zoek naar independent designers die de tijdsgeest begrijpen en hun technologie in fashion en design kunnen vertalen. Kijk naar het voorbeeld van de iWatch: een technologisch hoogstaand product maar niet echt fashionable. Om aansluiting te vinden binnen de fashion is Apple gaan samenwerken met Hermes. Zojuist is overigens bekend geworden dat de nieuwe head of design van Balengiaca de eigenaar van Vetements is. Je moet bedenken dat Vetements een underground independent label is. Wat ik hiermee wil zeggen is: ook de grote modehuizen zijn zich aan het begeven in de hoek van independent designers. Denk ook aan grote warenhuizen als de Bijenkorf, Maceys etc. Zij zullen met unieker aanbod moeten kopen. Je kunt deze de grote merken dus zien als mogelijk partners/ adverteerders, maar niet op het traditionele vlak zoals jij dit wellicht voor ogen hebt. 
Tenslotte hebben consumenten gewoon een sterke behoefte aan de slow-fashion movement. Ze zijn klaar met de fast fashion industrie. Merken die zich kunnen vereenzelvigen met dit gedachtegoed zijn op hun plaats binnen ons platform. Lenovo zou bijvoorbeeld een merk kunnen zijn dat zich zou willen associeren met zowel de designers als de consumenten groep die wij aanspreken. Voor zulke adverteerders zijn wij een ideaal nieuw platform.'
(PvWK)

Hieronder vier items van aangesloten Twol24-deelnemers






Naschrift redactie Twol24:
Een greep uit de verschillende internationale modenamen op het nieuwe platform: Marga Weimans (Nederland), AMXANDER (Australie), House of Naive (Litouwen), MaryMe-JimmyPaul (Nederland), Anna Daubner (Hongarije), Serafin Andrzejak (Polen) zijn aangesloten bij TWOL24. Het platform verkoopt tevens tassen en andere accessoires van designers als Bradley Kenneth McPeek (Verenigde Staten), Vlieger & Vandam (Nederland) en Jump from Paper (Korea). De sectie fotografie wordt onder andere vertegenwoordigd door Reka Nyari (Verenigde Staten), Akila Berjaoui (Nieuw Zeeland) en Karen Bystedt (Verenigde Staten). 'Met meer dan 150 independent labels uit 25 landen en meer dan 3.000 producten biedt Twol24 een unieke selectie die voor iedereen een aanvulling kan zijn op your way of living, 24 hours a day.'


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken